تعمیر اکسل خودرو

تعمیر اکسل خودرو

قطعات مختلفی در خودرو قرار گرفتند و هر کدام نقش تاثیر گذاری بر عملکرد مناسب خودرو از خود بر جای خواهند گذاشت. یکی از این قطعات مهم اکسل بوده که در صورت خرابی آن چاره ای جز تعمیر اکسل خودرو برای صاحب ماشین باقی نمی گذارد. قطعه اکسل خود به تنهایی از اجزا پیچیده ای تشکیل نشده است.

جهت مراجعه به جلوبندی سازی اتو رگلاژ با شماره زیر تماس بگیرید.

02177454779

قطعه اکسل هنگام نصب چرخ ها بر روی خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و وظایف مهمی چون چگونگی عملکرد سیستم فرمان یا انتقال قدرت را انجام می دهد. هنگام خراب شدن این قطعه، باید به تعمیرگاه جلوبندی سازی مطمئن مراجعه کنید تا اقدام به تعمیر جلوبندی خودرو و به ویژه اکسل بیردازد.

قطعه اکسل خودرو چیست؟

واژه اکسل در زبان انگلیسی، به معنی محور است. این قطعه با عبور از مرکز دنده یا چرخ در کنار ثابت نگه داشتن آن ها، امکان چرخش حول یک محور ثابت را نیز ایجاد خواهد کرد. تعریف ساده ای از اکسل خودرو این است که؛ این قطعه در اصل محلی برای نصب چرخ ها خواهد بود. ولی با توجه به اضافه شدن یک سری سیستم های مورد نیاز، سبب پیچیده شدن این قطعه می شود.

خودرو های که در گذشته از سوی تولید کنندگان برای عرضه به بازار تولید می شد، چرخ های عقب دارای محور حرکت بودند. در اصل وظیفه این چرخ ها، حرکت در آوردن خودرو بوده و بنابراین میل گاردان و گیربکس نیز به اکسل عقب خودرو متصل بودند. اما امروزه  در خودرو های جدید، محور حرکت به چرخ های جلو متصل است.

در خودرو های که محور حرکت آن ها در چرخ های جلو قرار دارد؛ علاوه بر دیفرانسیل و گیربکس، دارای یک قطعه متصل دیگر به نام پلوس نیز هستند. اگر اکسل را یک مجموعه از قطعات در نظر بگیرید؛ پلوس نیروی گردشی میان دیفرانسیل و گیربکس را به چرخ ها انتقال می دهد تا تا این گونه چرخ به راحتی به چرخش در بیایید.

انواع و تعمیر اکسل خودرو

اکسل یا همان محور حرکت خودرو، نقش مهمی در حرکت چرخ ها بر عهده دارد. بنابراین در صورت خرابی آن باید به جلوبندی سازی مراجعه نمود. افراد ماهر در آن تعمیرگاه با توجه به شناخت و تجربه خود، اقدام به تعمیر جلوبندی خودرو و مجموعه قطعات اکسل خودرو می پردازند. بهترین گزینه در چنین زمان های، جلوبندی سازی اتو رگلاژ است.

اکسل خودرو در انواع متفاوتی بوده و شناخت دقیق آن ها تاثیر مهمی در تعمیر دارد. از اصلی ترین انواع اکسل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اکسل عقب محرک

این نوع اکسل به طور معمول بر روی چرخ های عقب خودرو های سنگینی چون اتوبوس و کامیون نصب می شود. اکسل عقب محرک دارای یک بدنه اصلی است. بر روی بدنه اصلی اکسل عقب محرک کله گاوی و پلوس ها نصب خواهند شد. همچنین توپی، کمک فنر، ترمز ها و چرخ ها نیز بر روی این نوع اکسل سوار خواهند شد.

اکسل فرمان پذیر

این نوع اکسل بر روی چرخ های جلو در خودرو چون اتوبوس نصب خواهد شد. برای اینکه بخش اصلی آن به قسمت های انتهایی موتور برخورد نکند، به صورت منحنی تولید می شود.

اکسل جلو محرک

از این نوع اکسل بیش تر برای ماشین های که کاربرد نظامی یا آفرود دارند، مورد استفاده قرار می دهند. اکسل جلو محرک از یک پوسته اصلی تشکیل می شود که با قرار گیری کله گاوی و پلوس بر روی آن؛ وظیفه انتقال قدرت پایداری به چرخ های جلو را بر عهده دارد. این نوع اکسل بیش تر مناسب جاده های نا هموار و پر پیچ و خم است.

علائم خرابی و تعمیر اکسل خودرو

اکسل خودرو مجموعه از قطعات بوده و به طور معمول خرابی آن با آسیب وارد شده به پلوس یا سیبک خود را نشان می دهد. البته در بیش تر مواقع این قطعات در جلوبندی سازی جهت تعمیر جلوبندی خودرو، مورد تعویض قرار می گیرند تا تعمیر. همچنین اغلب تعمیرکاران بر این عقیده هستند که در چنین زمان هایی همه قطعات عوض شوند، به لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر خواهد بود. همچنین برای تعویض انواع شیشه خودرو به شیشه اتومبیل عبداللهی مراجعه کنید. اما از نشانه خرابی اکسل خودرو، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لرزش فرمان

اگر فرمان در هنگام حرکت دچار لرزش شود، دلیل آن خرابی سیبک یا پلوس است. این قطعات در ارتباط با اکسل خودرو هستند. بنابراین برای تعمیر جلوبندی ماشین باید هر چه سریع تر اقدام نمود؛ زیرا این قطعات در عملکرد درست ماشین نقش سازنده ای دارند.

وجود صدا هنگام پیچیدن در یک پیچ

اگر هنگامی که خودرو در پیچ حرکت می کند، صدایی از جلوبندی آن به گوش برسد؛ به احتمال بسیار زیاد از آن سیبک خودرو است. این صدا در مسیر های سخت و ناهموار یا حرکت با سرعت زیاد، بیش تر نمایان خواهد شد.

نشت گریس و تاثیر آن بر اکسل خودرو

در حالت عادی خرابی سیبک و پلوس، سبب نشتی گریس در چرخ ها خواهند شد. در صورتی که گریس ها بر روی ترمز خودرو بریزد، باید منتظر عواقب وحشتناک بود. نشت گریس معمولا به خاطر پاره شدن گردگیر های پلوس هستند؛ البته با اگر دست بکشید می توانید متوجه این امر شد.

چه مسائلی باعث خراب شدن اکسل می شوند؟

یک سری عادت های غلطی که رانندگان هنگام رانندگی از خود نشان می دهند؛ سبب خراب شدن قطعات اکسل خودرو می شود. در هنگام خراب شدن این قطعات  و جهت تعمیر جلوبندی ماشین نیز باید به تعمیرگاه جلوبندی سایز قابل اطمینان مراجعه نمود. افراد ماهر در آن تعمیرگاه ها با توجه مهارت خود، به راحتی دلیل خرابی اکسل و جلوبندی خودرو را تشخیص می دهند و با استفاده از قطعات اصل اقدام به تعمیر یا تعویض آن ها می کنند. اما از اصلی ترین عادت های غلط در زمان رانندگی، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استفاده بیش از اندازه از ترمز دستی و ترمز
  2. روشن کردن خودرو با هل دادن آن هم به طور مداوم
  3. رانندگی با گردگیر پاره پلوس
  4. بکسل کردن خودرو دیگر با وزن بیش تر از خودرو

سخن پایانی

اکسل در یک خودرو، نقش یک سیستم نگه دارنده چرخ ها را بازی می کند. بنابراین با خراب شدن قطعات در ارتباط با آن، باید به جلوبندی سازی جهت تعمیر جلوبندی خودرو و قطعات آن پرداخت. در صورت خراب شدن قطعات اکسل خودرو، پیشنهاد ما به شما جلوبندی سازی اتو رگلاژ است. افراد ماهر و متخصص این مجموعه با مهارت خود در تشخیص خرابی جلوبندی و تعمیر آن، توانسته اند؛ اعتماد و رضایت مشتریان را به سوی خود جلب کنند. برای کسب اطلاعات بیش تر، با شماره های 02177454779 یا 09194143400 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید