جلوبندی سازی فونیکس fx

تعمیر جلوبندی فونیکس fx

امروز در مقاله تعمیر جلوبندی فونیکس fx صحبت کنیم و نکات مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم. جلوبندی خودرو شامل قسمت‌های جلویی زیرین خودرو می‌شود که قطعاتی همچون اکسل، بلبرینگ، میل فرمان و فرمان، سیستم تعلیق خودرو، سیبک، سیبک مفصلی، طبق‌ها، میل موجگیر، سگ دست، شغال دست، سگ دست و … در آن قرار دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم که بررسی کنیم هر کدام از این قطعات چگونه در جلوبندی موثر هستند و جلوبندی چگونه خراب می‌شود.

جلوبندی چیست؟

جلوبندی خودرو شامل قسمت جلویی و زیرین خودرو شما که با سیستم تعلیق خودرو ارتباط دارد. تفاوت این دو قسمت در اجزای مختلف آن است که سیستم تعلیق خودرو شامل کمک فنرها و چرخ‌های عقب خودرو است. اما جلوبندی خودرو تمامی قسمت جلویی خودرو را شامل شده که اعم از فرمان و میل فرمان هستند.

تعمیر جلوبندی فونیکس fx

جهت تعمیر جلوبندی خودرو فونیکس fx می‌توانید با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

قطعات جلوبندی کدامند و کاربرد آن‌ها چیست؟

همانطور که گفتیم، جلوبندی قطعات متعددی دارد که هر کدام وظیفه خاص خود را انجام می‌دهند، برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

رام

یکی از مهم‌ترین قطعات جلوبندی رام است که دیگر بخش‌ها و اجزا را بهم متصل می‌کند. جنس این قطعات از فلز مقاوم بوده و از دو طرف به شاسی‌ها وصل می‌شوند. همچنین این قطعه قطعات خودرو را به اتاق خودرو وصل می‌کند.

طبق

طبق یا سینی وظیفه اتصال سیستم تعلیق خودرو به شاسی را برعهده دارد. این قطعه از یک طرف به بوش و از طرف دیگر به کاسه و گوی چرخ‌ها وصل است.

بوش

قطعه بعدی بوش است که ضربات وارده به شاسی و بدنه خودرو مهار می‌کند. این قطعه به عنوان یک عایق و ضربه گیر عمل می‌کند و وظیفه کاهش و خنثی کردن ضربات را بر عهده دارد. بوش انرژی را از یک جسم متحرک به جسک دیگر منقل کرده و ارتعاشات را به حداقل می‌رساند.

فنر

یکی از مهم‌ترین قطعات جلوبندی خودرو محصوب می‌شود که وزن اتاق را تحمل کرده و میزان فشار و ارتعاشات وارد به آن را در زمان رانندگی در جاده‌های ناهموار را کاهش می‌دهد. فنر خاصیت کشسانی داشته و نیروهای وارد به خودرو را کنترل می‌کند.

کمک فنر

جهت خنثی کردن بیشتر ارتعاشات و ضربات هنگام رانندگی، در کنار فنرها از قطعه دیگری تحت عنوان کمک فنر در جلوبندی استفاده می‌شود. این قطعه به دلیل خاصیت کشسانی که دارد به بخش متحرک سیستم تعلیق مانند طبق یا پوسته اکسل و از طرف دیگر به اتاق شاسی وصل می‌شود.

کمک فنر انواع مختلفی دارد که با توجخ به نوع خودرو، کارکرد و عوامل دیگر می‌توان نوع مناسب آن را انتخاب کرد. از مهم‌ترین انواع کمک فنر خودرو می‌توان به کمک فنر روغنی، هیدرولیکی، گازی، بادی، اهرمی، تلسکوپی، هیدرواستاتیکی و …. اشاره کرد.

سیبک

سیبک یکی دیگر از قطعات جلوبندی است که به شکل کروی بوده و داخل یک محفظه فولادی با روکش پلاستیکی قرار دارد و اهمیت زیادی دارد. این قطعه خودرو را هدایت می‌کند که این کار را با چرخش فرمان خودرو انجام می‌دهد. به همین دلیل فرمان به هر طرف بچرخد، سیبک نیز به همان طرف چرخیده و هدایت کنترل فرمان و چرخ‌ها را فراهم می‌کند.

میل تعادل یا میل موجگیر

میل تعادل نقش مهمی در حفظ تعادل خودرو دارد و اگر هرگونه عیب و ایرادی در آن ایجاد شود منجر به از دست دادن کنترل خودرو می‌شود. این میل دو سرفنرها چپ و راست را به هم وصل کرده و موجب تقسیم شدن نیروی وارده به چرخ‌ها می‌شود. این کار از چپ کردن خودرو جلوگیری می‌کند.

عیب یابی جلوبندی خودرو

تمامی قطعات جلوبندی به هم مرتبط هستند و روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل خرابی هر کدام از آن‌ها باعث خراب شدن قطعات دیگر و ر نهایت خراب شدن جلوبندی خودرو خواهد شد. در نتیجه برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است معاینه فنی خودرو خود را به صورت مکرر جدی بگیرید. جلوبندی خودرو هنگام خراب شدن علائم محتلفی از خود نشان می‌دهد که اعم از:

صداهای عجیب و غریب در قسمت جلویی خودرو

در صورتی که هنگام گذر از ناهمواری‌ها، دست اندازها و … صداهای عجیب غیرعادی نامتعارف از قسمت جلویی خودرو شنیدید، یعنی مشکلی در قسمت کمک فنر، فنر یا میل تعادل جلوبندی خودرو شما ایجاد شده است. همچنین در صورت شنیدن صدای سوت از قسمت جلویی خودرو، یعنی بلبرینگ‌های خودرو خراب شده است.

لرزیدن فرمان خودرو

اگر هنگام روشن بودن خودرو خصوصا در حین حرکت در سرعت‌های بالا با لرزش یدید خودرو مواجه شدید، یعنی باد لاستیک‌های شما تنظیم نیست یا اصطلاحا بالانس نیستند. علاوه‌بر این، لرزش فرمان می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل در سیبک‌ها باشد.

عدم تعادل خودرو هنگام حرکت

اگر در حین رانندگی فرمان به خودی خود به یک سمت کشیده شود یا حرکت خودرو تحت کنترل راننده خودرو نباشد، به طوری که قسمت جلویی خودرو در حال ول شدن باشد، یعنی در قسمت جلویی خودرو مشکلی وجود دارد.

معاینه فنی چه اهمیتی دارد؟

مواردی که به آن‌ها پرداختیم علائم رایج و متداولی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. زیرا در صورت بروز هر کدام از آن‌ها باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا ضربه‌های بیشتری بر خودرو شما وارد نشود. چراکه در صورت ایجاد مشکل در هر کدام از قسمت‌های جلوبندی، زیربندی یا قسمت‌های دیگر، به قسمت‌های دیگر نیز آسیب وارد می‌شود.

حتی ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری در خودرو شما داشته باشد. برای مثال در صورت بروز ایراد عدم تعادل در خودرو، اتومبیل از مسیر اصلی منحرف شده و ممکن است با خودروهای دیگر برخورد کرده و بروز اتفاقات ناگواری شود. البته در صورتی که به موقع و به صرت منظم برای معاینه غنی خودرو خود اقدام کنید، از بروز خطرات جدی در خودرو جلوگیری خواهید کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به تعمیر جلوبندی خودرو فونیکس fx و جلوبندی چیست پرداختیم. جلوبندی شامل تمامی قسمت‌های خودرو میل فرمان و فرمان می‌شود. همچنین می‌توانید با شماره موجود در این صفحه تماس بگیرید و برای تعمیر جلوبندی این خودرو اقدام کنید. از جمله از قطعات جلوبندی خودرو می‌توان به سیبک، بوش، سیبک مفصلی، کمک فنر، میل تعادل یا میل موجگیر، اکسل، شغال دست، سگدست و … اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید