تعمیر و تعویض بوش طبق

تعمیر و تعویض بوش طبق

برای درک بهتر عملکرد بوش طبق با توجه به خودرو، ابتدا باید با سیستم تعلیق یا فنربندی خودرو آشنا شوید. برای این کار بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بر این اساس تعمیر و تعویض بوش طبق و ارتباط آن با سیستم تعلیق و سایر قطعات جلوبندی را بررسی کنیم.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

ایده رانندگی با ماشین بدون سیستم تعلیق قطعا آزار دهنده است. بسیاری از شما حتی نمی‌توانید در مواجهه با ارتعاشات یا ضربه‌های ناگهانی اتاق خودرو مسافت کوتاهی را طی کنید. سیستم‌های تعلیق خودرو یا سیستم‌های فنربندی خودرو شامل قطعه فنری بندی شده، کمک فنر، فنر، ستون‌ها و چرخ‌های خودرو می‌باشد.

 این سیستم از ناهمواری سطح جاده و لرزش خودرو جلوگیری می‌کند و باعث آزار و ناراحتی سرنشینان نمی‌شود. وظیفه اصلی سیستم تعلیق، بهینه‌سازی و حفظ کنترل خودرو و کاهش تغییرات و ناهنجاری‌ها در مسیر حرکت خودرو است، در حالی که یکی دیگر از وظایف این سیستم، کنترل و هدایت صحیح خودرو است.

اگر سیستم تعلیق معیوب یا سیستم تعلیق به درستی طراحی نشده باشد، خودرو دچار نقص و از دست دادن کنترل می‌شود. خودرویی که سیستم تعلیق نداشته باشد، فشار و صدای زیادی ایجاد می‌کند. ایجاد تکانه‌ها و نوسانات وارده به اتاق خودرو برای سرنشینان بسیار آزاردهنده است. تعمیر و تعویض بوش طبق می تواند بسیاری از این علائم برطرف کند، البته لازم به ذکر است که برای تعمیر بوش طبق بایستی به تعمیرگاه معتبری مراجعه کنید. همچنین برای تعویض شیشه های اتومبیل خود، به شیشه اتومبیل عبداللهی مراجعه نمایید.

بوش طبق چیست؟

اصطلاح بوش برای قسمت‌های مختلف خودرو مانند سیلندرها، سیستم‌ تعلیق، اکسل عقبی و غیره بکار برده می‌شود. بوش در واقع نوعی عایق ارتعاشی است که با ایجاد مرز بین اجزای مختلف خودرو، انتقال انرژی متحرک به سایر نواحی متحرک خودرو را کاهش می‌دهد. کاهش انتقال انرژی به مکان‌های دیگر و کاهش نوسانات راحتی راننده و سرنشینان وسیله نقلیه را به دنبال دارد.

بوش‌ها بسته به محل قرارگیری در خودرو، عملکرد، ویژگی‌های فنی و غیره، عناوین و نام‌های مختلفی دارند. بوش سیستم تعلیق خودرو، بوش طبق نامگذاری شده است. اگرچه عوامل مختلفی باعث کاهش لرزش خودرو می‌شود، اما بوش طبق می‌تواند لرزش‌های خودرو را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

انواع و جنس بوش طبق

بوش‌های خودرو از پلی اورتان یا لاستیک طبیعی ساخته شده‌اند (بوشن‌های اورتان در برابر دما مقاومت بیشتری دارند و در قسمت‌هایی از خودرو که حرارت دارد استفاده می‌شود) بنابراین به دلیل انعطاف پذیری می‌تواند تا حدی ضربه‌ها را جذب کند. البته بوش‌های یورتان انعطاف پذیری کمتری نسبت به بوش‌های لاستیکی دارند و این می‌تواند روی فرمان پذیری خودرو تاثیر بگذارد.

بوش لاستیکی طبیعی برای تعمیر و تعویض بوش طبق

این بوش‌ها با توجه به طراحی خود دارای عمر مناسب و خاصیت ارتجاعی خوبی هستند. آن‌ها مقاومت بسیار خوبی در دمای پایین دارند.

بوش پلی اورتان

جنس این نوع بوش‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند اما انعطاف پذیری چندانی ندارند. انعطاف ناپذیری بوش یورتان می‌تواند تا حدی فرمان پذیری خودرو را به خطر بیندازد. بوش‌های این نوع برای عملکرد بهینه باید همیشه با روغن یا گریس، روغن کاری شوند.

بوش‌ها به عنوان نویزگیر نیز عمل می‌کنند و با توجه به طراحی خود باعث کاهش صدا و آسیب به سیستم تعلیق خودرو می‌شوند. با تمام این توضیحات، اگر ماشینی دارای لرزش و سز و صدا باشد، اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد، اختلال عملکرد بوش طبق است. خرابی بوش طبق باعث ایجاد ارتعاشات زیادی می‌شود.

عوامل خرابی جهت تعمیر و تعویض بوش طبق

عواملی همچون حرکت طبق‌ها، پستی و بلندی‌های جاده، وزن بیش از حد وسیله نقلیه، تصادفات جاده‌ای، استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه، بوش‌های بی‌کیفیت، فرسودگی قطعات و … است که باعث آسیب به سیستم تعلیق و اختلال در خودرو می‌شود. بیرون زدگی بوش بازویی و آسیب به سیبک‌ها از دیگر دلایل مشکلات این قطعه است.

نکته مهم در این قسمت این است که تشخیص خرابی طبق با توجه به علت وضعیت آن چندان آسان نیست، بنابراین بهتر است خودرو خود را برای تشخیص دقیق به مکانیک متخصص در تعمیرگاه نشان دهید. زیرا نحوه عملکرد و علت خرابی را تنها تعمیرکار ماهر می‌تواند تشخیص دهد.

نکته مهم در مبحث تعمیر و تعویض بوش طبق این است که میزان خرابی بوش و سیبک متفاوت است. اگر لبه‌های بیرونی بوش آسیب دیده باشد، نیازی به تعویض آن نیست. اما ترک برداشتن یا خوردگی قطعه می‌تواند به خودرو آسیب برساند، بنابراین قطعه باید تعویض شود.

علائم خرابی پیش از تعمیر و تعویض بوش طبق

به طور خلاصه، موارد زیر نشانه‌های خرابی بوش است:

  • عملکرد بوش طبق مانند بقیه سیستم تعلیق است، بنابراین شنیدن صدای زیاد از چرخ‌های جلو در هنگام حرکت می‌تواند نشانه خرابی این قسمت باشد.
  • لرزش اجزای سیستم تعلیق و انتقال آن به فرمان خودرو نیز از نشانه‌های خرابی بوش است، حتی در هنگام رانندگی در جاده‌های صاف.
  • صدای تق تق هنگام چرخاندن فرمان نشانه دیگری از خرابی سیبک، بوش یا سایر قطعات متحرک سیستم تعلیق است.
  • اگر خودرو در حین حرکت، به خصوص در پیچ‌ها، از تعادل خارج شده باشد، همچنین نشان دهنده خرابی بوش طبق یا سیبک است. در واقع بوش طبق، اگر میل تعادل خودرو (که وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد) به درستی به سیستم تعلیق متصل نشود، باعث ایجاد مشکل در تعادل خودرو در حین رانندگی می‌شود.

بررسی جابه جایی بوش ها

اولین قدم برای یک تعمیرکار بررسی قطعات و لوازم جانبی سیستم مربوطه است. جا به جایی بوش، کج شدن بازویی، پارگی در قسمت لاستیکی سیبک یا خرابی بوش یکی از اولین نشانه‌های نقص در سیستم تعلیق خودرو است که کارشناسان متوجه آن خواهند شد. پس از بازرسی ظاهری، تعمیرکاران می‌توانند تست‌های مختلفی را انجام دهند و نتیجه را به دست آورند.

اگر خرابی بازویی به دلیل خرابی دو قطعه بوش و سیبک نباشد، ضربه سنگین به خود قطعه باعث آسیب و تخریب می‌باشد. تجربه نشان داده است که عبور مداوم از سرعت گیرهای غیر استاندارد و جاده‌های پر دست‌انداز می‌تواند به سیستم تعلیق خودرو آسیب جدی وارد کند و باعث کج شدن طبق‌ها شود. نکته مهمی که در این قسمت باید گفت این است که تعمیر و تعویض بوش طبق راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر از بازسازی یا تعویض قطعه بازویی است.

سخن پایانی

کاربرد اصلی بوش طبق، به عنوان صداگیر است که صدا و لرزش هنگام حرکت روی پستی بلندی‌ها را از بین می‌برد و در برابر ضربه به دلیل خواص لاستیکی این قطعه، بر سیستم تعلیق خودرو مقاومت می‌کند. یکی از نشانه‌های خرابی بوش صدا و لرزش پایین و جلوی خودرو است که نشان دهنده عدم کارکرد صحیح این قطعه است. جهت تعمیر و تعویض بوش طبق می‌توانید به تعمیرگاه جلوبندی اتورگلاژ مراجعه کنید. در تعمیرگاه جلوبندی اتورگلاژ ابتدا صدای سیستم تعلیق خودرو بررسی شده و سپس مشکل بوش طبق‌ها برطرف می‌شود. از طریق شماره های 02177454779 یا 09194143400 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید