تعویض تسمه تایم خودرو

تعویض تسمه تایم خودرو

ما می خواهیم در مورد تعویض تسمه تایم خودرو و بهترین تعمیرکار و تعویض کار تسمه را به شما معرفی کنیم. تاریخچه به کار بردن تسمه در خوردو به سال 1960 مربوط می‌شود. این قطعه برای نخستین بار در سال 1962 در خودرو گلاس 1004 که یک خودرو آلمانی است استفاده شد. سپس در سال 1966 یک موتور خودرو توسط شرکت پونتیاک تولید شد که برای اولین بار به جای زنجیر تایم در آمریکا از تسمه تایم استفاده شد. در مقاله امروز قصد داریم درمورد تعویض تسمه خودرو و به طوری تسمه خودرو با شما صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید با این قطعه آشنا شوید، تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

جهت انجام هر گونه خدمات جلوبندی تعویض تسمه و مکانیکی می توانید با شماره 09194143400 تماس بگیرید!

اتو رگلاژ بهترین جلوبندی سازی در تهران به شمار می رود.

تعویض تسمه خودرو

نحوه عملکرد تسمه تام خودرو

موتورهای احتراق داخلی خودرو جهت روشن شدن چهار مرحله دارند. که این چهار مرحله به شرح زیر هستند:

مرحله مکش

در مرحله مکش، پیستون در داخل سیلندر پایین رفته و باعث باز شدن سوپاپ هوا می‌شود. این موضوع سوخت و هوا را در سیلندر ترکیب می‌کند.

مرحله تراکم

هنگامی که پستون در داخل سیلندر بالا می‌رود، سوپاپ هوا بسته می‌شود که باعث کمپرس شدن ترکیب سوخت و هوا می‌شود.

مرحله توان

در این مرحله شمع جرقه زده و مخلوط کنفرس شده و منفجر می‌شود. حال پیستون به پایین آمده و سوپاپ دود باز می‌شود. زمان بندی برای باز و بسته شدن سوپاپ هوا دود در چهار مرحله ی بالا توسط تسمه تایم شکل می‌گیرد. این قطعه میان سرعت چرخش میل لنگ با میل سوپاپ هماهنگی ایجاد می‌کند و زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را هماهنگ می‌کند.

هزینهی تعویض تسمه تایم خودرو

وظایف تسمه تایم خودرو

این قطعه در تمام پیشرانه‌های درون سوز از نوع دیزلی یا بنزینی وجود دارد. البته در برخی از پیشرانه‌ها جهت انتقال قدرت و حرکت از میل لنگ به میل سوپاپ استفاده می‌شود که امروزه دیگر این روش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تسمه تایم به دلایلی همچون کاهش هزینه طراحی و تولید برای خودروساز، هزینه کمتر تعویض و صدای بسیار کمتر از زنجیر، امروزه در پیشرانه‌های خودروها کاربرد دارد. جهت باز شدن سوپاپ‌ها در زمان مشخص باید ارتباط دقیق فیزیکی میان میل لنگ که پیستون را بالا و پایین می‌برد و میل سوپاپ که سوپاپ‌ها را باز می‌کند، برقرار شود. این ارتباط از نظر زمانی بسیار اهمیت داشته و به هم خوردن این زمان بندی دقیق ممکن است. به راحتی از روشن شدن موتور خودرو می‌شود.

اهمیت تسمه تایم

یکی از مهم‌ترین قطعات پیشرانه تسمه تایم است. این قطعه آنقدری اهمیت دارد که نبود آن باعث می‌شود خودرو روشن نشود و حتی اگر به مشکل بخورد نیز روشن شدن خودرو به مشکل می‌خورد. اما این قطعه به دلایل مختلفی در مقایسه با قطعات دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا اگر خراب شود ممکن است پاره شود یا رد شود و وارد قطعات دیگر موتور شود. این قطعه تا حدی اهمیت دارد که هنگام خرید خودرو دسته دوم باید از مالک قبلی خودرو زمان تعویض دوباره تسمه تایمینگ را بپرید.

انواع تسمه تایم

تسمه تایم به اشکال مختلفی در بازار وجود دارد که کاربرد هر کدام متفاوت است. اما تسمه تایم تنها به یک شکل در صنعت خودرو جهت صنایع دیگر وجود دارد که همان شکل رایج و متداول آن‌ها است. اما تسمه‌های تایم در عرض و طول و بسته به نوع و محل استفاده، متفاوت هستند. همچنین گام دنده که همان فاصله بین دنده‌ها است نیز در کاربردهای متفاوت و برای خودروها نیز ممکن است متفاوت باشد.

تسمه تایمینگ‌ها به یک شکل هستند که دارای یک نوار لاستیکی بسیار مقاوم با تعداد زیادی دنده‌های قرار گرفته با فاصله بسیار دقیق روی آن شده . و تنها یک بار در ابعاد و اندازه جهت موتور خودروهای مختلف هستند. یه نوع دیگر تسمه تایم وجود دارد که به آن تسمه تایم متری گغته می‌شود، این نوع تسمه‌ تایم برای خودروهایی است که نمی‌توان برای آن‌ها تسمه تایم مورد نظر را پیدا کرد. با کمک این تسمه‌های متری، تسمه تایم مورد نظر ساخته شده و با کمک دستگاه‎‌های مخصوص سر و ته تسمه تایم به هم دوخته می‌شود. هنگام استفاده از تسمه‌های متری باید به تعداد دنده‌ها و طول تسمه دقت کنید تا با تسمه تایم اصلی موتور خودرو یکسان باشد.

نشانه‌های زمان تعویض تسمه تایم خودرو

بهترین نشانه جهت تعویض تسمه تایم، رسیدن میزان کیلومتر از کارکرد آن محسوب می‎شود. همچنین طول عمر این قطعه 5 سال است که اگر نباید بیشتر از این زمان شود. برخی مواقع به علت فرسودگی هرزگردها و بلبرینگ‌های تسمه تایم، این قطعت صدا می‌دهند که احتمال خرابی آن‌ها و قفل کردن ناگهانی این قطعات را افزایش می‌دهد. در این مواقع باید تسمه تایم و مجموعه قطعات آن را بازدید کنیم تا قبل از خراب شدن و ایجاد هزینه‌های زیاد آن را تعویض و تعمیر کنیم.

علاوه‌بر این، می‌توان با باز کردن قاب تسمه تایم و مشاهده چشمی این قسمت، از سلامت آن تا حدودی با هبر شد. گاهی مواقع فرسودگی تسمه تایم، زود از موعد طبیعی آن رخ می‌دهد که با بازدید چشمی می‌توان به این قضیه پی برد. در صورتی که روی تسمه تایم ترک باشد. یا گوشه‌های دندانه‌های روی آن، به معنای به اتمام رسیدن عمر آن تعویض این قطعه است.

علائم خرابی تسمه تایم خودرو

در این بخش قصد داریم درمورد علائم خرابی این قطعه صحبت کنیم که به شرح زیر هستند:

دور موتور غیر عادی

در برخی مواقع تسمه تایم پاره نشده و تنها به دلیل فرسودگی و وجود مشکل در آن و قطعات دیگر همچون هرزگردها، بلبرینگ و تسمه سفت کن موجب رد شدن یک یا دو دندانه از تسمه تایم می‌شود. در این خالت دور موتور خودرو طبیعی نبوده و فعالیت موتور به نحوی است که گویی یک یا دو سیلندر فعالیت نمی‌کنند.

از بین رفتن دندانه‌های تسمه

در صورتی که روی تسمه ترک یا ساییدگی وجود داشت،. یعنی تسمه تیم خودرو شما خراب شده است.

ایراد در استارت و حرکت خودرو

هنگامی که تسمه تایم پاره شد یا چند دندانه از آن رد شد، تایم خودرو خراب می‌شود. در صورت پاره شدن تسمه خودرو، موتور آن روشن نخواهد شد. و در صورتی که تنها چند دنده از آن رد شده باشد، ممکن است موتور خودرو روشن شود. اما به صورت صحیح کار نکند.

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تعویض تسمه تایم خودرو، نحوه کارکرد آن، تاریخچه، اهمیت تسمه تایم، زمان تعویض تسمه تایم، علائم خرابی و … صحبت کردیم. زمان مناسب تعویض این قطعه این است که طول عمر آن به پنج سال رسیده باشد. یا استارت و حرکت خودرو به مشکل بخورد. از جمله از علائم خرابی آن می‌توان به ایراد در استارت و حرکت خودرو، از بین رفتن دندانه‌های تسمه، دور موتور غیر عادی و … اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید