تعویض لنت ال ۹۰

تعویض لنت ال ۹۰

خودرو دارای قسمت‌های مختلفی است که یکی از این قسمت‌ها، لنت ترمز است. لنت ترمز همانطور که از نامش پیداست، باعث توقف خودرو می‌شود و یکی از قطعات سیستم ترمز است. از آنجایی که این قطعه خودرو را توقف می‌کند، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با جان سرنشینان خودرو سر و کار دارد. امروز در این مقاله قصد داریم به این قطعه در خودرو بپردازیم و به سوالاتی از قبیل لنت ترمز چیست؟ چه کاری انجام می‌دهد؟ علائم خرابی آن چیست و تعویض لنت ال ۹۰ صحبت کنیم‌. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.‌

برای اطلاع از هزینه ی تعمیر جلوبندی ال 90 و هزینه ی تعویض لنت ترمز ال 90 با شماره 0919414300 تماس بگیرید!

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز است که باعث ایجاد اصطکاک می‌شود. درواقع عملکرد تمامی قطعات ترمز به این قسمت بستگی دارد که با هم تماس داشته باشند.‌ از آنجایی که مواد تشکیل دهنده این قطعات از مواد خاصی استفاده می‌شود، اصطکاک بالا خواهد بود و خودرو متوقف می‌شود. لنت ترمز تنها در خودروهای سواری وجود ندارد و حتی در موتورهای سبک و سنگین و خودروهای باربری نیز وجود دارد.‌ به بیانی دیگر، وسیله نقلیه هنگام شتاب گرفتن و در سرعت‌های بالا برای توقف به اصطکاک احتیاج دارد که سیستم ترمز این اصطکاک را تامین می‌کند.‌ بنابراین، کیفیت و سلامت این سیستم از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت مشاهده علائم خرابی باید سریعا تعمیر شود.‌

برای اطلاع از هزینه ی تعمیر جلوبندی ال 90 و هزینه ی تعویض لنت ترمز ال 90 با شماره 0919414300 تماس بگیرید!

محل قرارگیری لنت ترمز

در خودروچرخ‌های خودرو به صورت جداگانه درحال حرکت هستند اما به کمک سیستم‌هایی که در خودرو وجود دارد، به صورت هماهنگ کنترل می‌شوند. سیستم ترمز نیز چنین عملکردی دارد و مکانیزم آن برای هر چرخ به صورت جداگانه فعال شده است. اما طوری عمل می‌کند که تمامی چرخ‌ها به صورت یکسان واکنش نشان دهند. بدین ترتیب، در هر چرخ خودرو یک لنت ترمز مجزا وجود دارد که هر کدام با ایجاد هماهنگی در لنت‌های دیگر اصطکاک ایجاد کرده و باعث متوقف شدن خودرو می‌شوند. برای مشاهده محل قرار‌گیری لنت‌ها باید در کنار چرخ‌های خودرو خود بنشینید و به داخل رینگ‌ها نگاه کنید. در یک نگاه ممکن است دیسک ترمز را مشاهده کنید آنا روی دیسک ترمز یک قطعه پوشش مانندی قرار دارد که کالیپر ترمز است که لنت در آن قرار داده شده‌است.

برای اطلاع از هزینه ی تعمیر جلوبندی ال 90 و هزینه ی تعویض لنت ترمز ال 90 با شماره 0919414300 تماس بگیرید!

مواد تشکیل‌دهنده لنت

مواد اولیه موجود در لنت‌ها از گذشته تا به امروز تفاوت‌ زیادی داشته است. در لنت‌های قدیمی از مواد آزبست برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شد. چراکه در آن زمان تولید لنت‌ها به سطح تجاری و جهانی رسیده بود و این مواد برای ساخت آن‌ها مناسب بود و اصطکاک بالایی ایجاد می‌کرد و مقرون به‌صرفه بود.اما به مرور زمان، طبق تحقیقاتی که توسط مهندسان انجام شد، سرطان‌زا بودن این ماده تایید شد. این ماده، از طریق قرار گرفتن تحت فشار زیاد، از خود گازهای خطرناکی منتشر می‌کرد که این گازها عامل ایجاد سرطان بودند. به همین دلیل از سال‌ها پیش تا به امروز ماده دیگری جایگزین آزبست شده است.

علائم خرابی لنت ترمز

هنگام خراب شدن لنت ترمز ممکن است با علائم مختلفی رو به رو شوید که در این بخش‌ به این علائم اشاره می‌کنیم:

سوت کشیدن لنت

یکی‌ از بارزترین علائم خرابی این قطعه، تولید صدا یا سوت کشیدن است. این صدا هنگامی که راننده پای خود را روی پدال فشار می‌دهد، در اثر چسبیدن لنت به دیسک ترمز ایجاد می‌شود.

جیغ یا خر خر کردن لنت ترمز

ایجاد صدای خر خر در لنت یکی دیگر از نشانه‌های خرابی آن است که این صدا به دلیل برخورد قطعه فلزی بالای لنت با دوست ترمز است.‌ با مشاهده این نشانه، یعنی شما باید برای تعویض لنت ال ۹۰ خود اقدام کنید.‌ چراکه که اگر این کار را نکنید، روتور نیز آسیب می‌بیند و هزینه بیشتری باید برای تعمیر خودرو خود بپردازید.

ساییده شدن لنت‌ها

لنت‌ها با توجه به کیفیت و چگونگی استفاده و موادی که در‌ ساخت آن‌ها به کار برده می‌شود، عمر مفیدی دارند. به همین دلیل، بعد از گذشت مدت زمانی به مرور ساییده می‌شوند و باید تعویض شوند. در صورت بی توجهی به تعویض این قطعه یا ساییده شدن لنت، دیسک‌ ترمز نیز آسیب می‌بیند.

انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن

زمانی که هنگام ترمز گیری و فشار پدال ترمز، خودرو به طرفی کشیده می‌شود و منحرف می‌شود، نشانه خرابی لنت است. البته تنها دلیل انحراف خودرو خرابی لنت نیست و ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. از جمله از این دلایل می‌توان به کاهش باد در تایرها و سائیدگی لاستیک‌ها اشاره کرد.

ایجاد فشار به پدال

در صورتی که هنگام ترمز، پدال به صورت غیر معمولی پایین برود، یعنی لنت‌ها ساییده شده‌اند و در سیستم هیدرولیک خودرو نقص وجود دارد.‌ همچنین اگر در محل پارک خودرو خود روغن ریزی مشاهده کردید، باید سیستم ترمز خود را بررسی کنید. در صورتی که هنگام ترمز به پدال فشار زیادی وارد کنید، لنت ترمز آسیب می‌بیند و باید تعویض شود. روشن شدن چراغ روغن ترمزدر صورت کاهش یافتن روغن سطح ترمز، سنسور‌های مرتبط با روغن، فرمان روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر خودرو را صادر می‌کنند.

روشن شدن چراغ ترمز دستی هنگام حرکت

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی لنت خودرو، روشن شدن چراغ ترمز دستی، هنگام حرکت است.

صدای ضربه موتور هنگام ترمز گرفتن

اگر هنگام ترمز گرفتن صدای ضربه شنیدید، یعنی باید برای تعویض لنت ترمز خودرو اقدام کنید.

توقف نکردن خودرو

از دیگر علائم تمام شدن لنت ترمز این است که خودرو هنگام فشردن پدال ترمز متوقف نمی‌شود.

تعویض لنت ال ۹۰

جهت تعویض لنت ال ۹۰ می‌توانید به اتو رگلاژ مراجعه کنید. اتو رگلاژ با بهره‌گیری از بهترین تجهیزات و کارشناسانی ماهر، بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت با ما تماس حاصل فرمائید.

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تعویض لنت ال ۹۰ صحبت کردیم. لنت ترمز یکی از قطعات سیستم ترمز خودرو است که با ایجاد اصطکاک باعث متوقف کردن خودرو می‌شود. این قطعه در گذشته از ماده‌ای به نام آزبست ساخته می‌شد که بعد‌ها به دلیل سرطان‌زا بودن، استفاده از آن ممنوع شد. در صورت خرابی این قطعه ممکن است علائم مختلفی مانند روشن شدت چراغ ترمز دستی هنگام حرکت، روشن شدن چراغ روغن ترمز، ایجاد فشار به پدال ترمز، انحراف خودرو هنگام ترمز گرفتن و … مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید