هزینه تعویض لنت ترمز اسپورتیج

تعویض لنت ترمز اسپورتیج

تعویض لنت ترمز اسپورتیج و تعمیر جلوبندی اسپورتیج را می توانید با جلوبندی سازی مهرداد ( اتو رگلاژ ) تجربه کنید. یکی از محبوب‌ترین ماشین‌های کره‌ای در بازار بین‌المللی، کیا اسپوتیچ است که نسل اول آن در سال 1993 بر اساس پلتفرمی متشرک با ون مزدا بونگو معرفی شد. یکی از قطعات مهم این خودرو، لنت ترمز خودرو است. لنت ترمز خودرو قطعه‌ای از سیستم خودرو است که باعث متوقف کردن خودرو انجام می‌شود. این قطعه این کار را با ایجاد اصطکاک میان قطعات انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم درمورد تعویض لنت ترمز اسپورتیچ صحبت کنیم. همچنین می‌خواهیم به طور کلی به لنت ترمز، انواع آن، علائم خرابی و … بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تعویض لنت ترمز اسپورتیج

لنت ترمز خودرو چیست؟

لنت ترمز یک قطعه اصطکاکی است که در انواع سیستم ترمز قرار دارد. این خودرو بر اصر تماس با دیسک یا کاسه چرخ خودرو و در نتیجه اصطکاک شدید، سرعت دوران چرخ‌ها را کاهش داده و خودرو را متوقف می‌کند. این قطعه داخل کالیپر قرر دارد و از مواردی همچون فلز، سرامیک و فلز آلی ساخته می‌شود. لنت ترمز خودرو دارای دو نوع لنت ترمز جلو و لنت ترمز عقب است. لنت‌های جلو در مقایسه با لنت‌های عقب زودتر فرسوده می‌شوند. چرا که لنت‌های عقب با ترمز دستی مرتبط بوده و لنت‌های جلو نقش حیاتی‌تری در توقف خودرو دارند. لنت‌های عقب نیز برای ترمزهای دیسکی یا کاسه‌ای در دو نوع مختلف ساخته می‌شوند.

تاریخچه لنت ترمز

تاریخچه این لنت به اوایل تاریخ خودروسازی بازگشته و زمانی که اولین وسایل نققلیه از سیستم‌های ترمز ساده استفاده می‌کردند که شامل بلوک‌های چوبی یا فلزی بود که به چرخ‌ها فشار وارد می‌کردند. این سیستم‌ها به طور قابل توجهی عملکرد خوبی نداشتند و اکثر اوقات، رینگ و چرخ را دچار خرابی می‌کنند.

در دهه 1890 اختراعات زیادی بری بهبود سیستم‌های ترمز صورت گرفتت که یکی از این اختراعات، لنت ترمز اصطکاکی بود که توسط ویلیام لنکستر در سال 1897 به ثبت رسید. این نوع لنت‌ها از مواد لایه‌ای ساخته شده بودند که اصطکاک بیشتری در مقایسه با بلوک‌های چوبی با فلزی ایجاد می‌کردند و به طور قابل توجهی قدرت ترمز را افزایش می‌دادند.

اجرت تعویض لنت ترمز اسپورتیج

اما این نوع لنت‌ها مشکلات زیادی داشتند که سر و صدا زیاد و صاف شدن زودهنگام در شرایط مطلوب از جمله از جمله از این مشکلات هستند. طی دهه‌های 1900 و 1920 پیشرفت‌های زیادی در مواد و طراحی این قطعات صورت گرفت که در نتیجه این پیشرفت‌ها لنت‌های بی صدا‌تر و با دوام‌تر و کارآمدتری تولید شدند.

مزیت مهم در این تاریخ، معرفی ترمز دیسکی در دهه 1920 بود. ترمزهای دیسکی از لنت‌های ترمز جهت ایجاد اصطکاک روی یک دیسک فلزی چرخان به جای کاسه ترمز استفاده می‌کنند. ترمزهای دیسکی قدتمندتر، کارآمدتر و قابل اعتمادتر از ترمزهای کاسه‌ای عمل می‌کنند و به یک استاندارد در صنعت خودرو تبدیل شدند. امروزه، این نوع قطعات از مواد با کیفیتی مانند فلز، سرامیک و مواد آلی ساخته می‌شوند.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:

لنت ترمز فلزی

یکی از انواع لنت ترمز خودرو، لنت ترمز فلزی است که از ترکیباتی همچون مس، آهن و فولاد ساخته می‌شوند. لنت‌های فلزی با اصطکاک بالا، قدرت ترمزگیری بی‌نظیر در شرایط مختلف، قیمت مناسب و دوام بالای خود شناخته می‌شوند. اما در مقابل سر و صدای زیادی هنگام ترمزگیری ایجاد می‌کنند، سایش بیشتری در دیسک ترمز خود دارند و ذرات معلق زیادی در هوا ایجاد می‌کنند.

لنت ترمز نیمه فلزی

همانطور که از نام این نوع لنت‌های ترمز پیداست، این نوع لنت‌ها از مواد غیر فلزی مانند سرامیک و مواد آلی ساخته می‌شوند. از مزایای این نوع لنت‌ها می‌توان به تعادل بین قدرت ترمزگیری، سر و صدا و سایش کمتر و عملکرد خوب در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره کرد. معایب لنت نیمه فلزی نیز شامل عمر کوتاه در مقایسه با لنت‌های فلزی، قدرت ترمزگیری کمتر نسبت به لنت‌های فلزی هستند.

لنت ترمز سرامیکی

این نوع لنت از سرامیک و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود و بهترین لنت ترمز شناخته می‌شود. مزایای این نوع لنت شامل عملکرد کم صدا و بدون صدا، ایجاد گرد و غبار کم، عمر طولانی و سازگاری با محیط زیست هستند. قیمت بالا، قدرت ترمزگیری ضعیف‌تر نسبت به لنت‌‎های فلزی، عملکرد ضعیف در شرایط سرد و مطلوب از معایب این نوع لنت محسوب می‌شوند.

لنت ترمز ارگانیک

این نوع لنت از مواد آلی همچون کاغذ، رزین و الیاف مصنوعی هستند. مزایای لنت ترمز ارگانیک شامل سر و صدای کم یا بی صدا بودن، سازگار با محیط زیست و قیمت مناسب هستند. از معایب این نوع لنت می‌توان به قدرت ترمزگیری در بین انواع لنت، عمر کم، عملکرد کوتاه و عملکرد ضعیف در شریط مرطوب اشاره کرد.

علائم و زمان تعویض لنت ترمز

 لنت‌های ترمز یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی خودرو محسوب می‌‌شوند که به همین دلیل ممکن است هنگام خرابی علائم‌های متعددی از خود نشان دهند که شامل موارد زیر هستند:

صدای جیغ جیغ یا سوت

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های خرابی لنت ترمز خودرو، صدای جیغ جیغ یا سوت از این قسمت است. این صدا هنگامی ایجاد می‌شود که لنت‌ها ساییده شوند و نشانگر فلزی کوچک داخل آن‌ها با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و این صدا ایجاد می‌شود.

صدا ساییدن

در صورتی که ساییدن فلز به فلز هنگام ترمز گرفتن صدا ایجاد می‌کند، احتمالا لنت‌های ترمز خودرو شما تا حدی ساییده‌ شده‌اند که به دیسک ترمز آسیب رسانده‌اند. این موضوع نشانه این است که لنت‌ها و دیسک‌ها بع تعویض فوری نیاز دارد.

کاهش قدرت ترمزگیری

اگر برای متوقف کردن خودرو خود به اعمال فشار بیشتری روی پدال ترمز نیاز دارید، ممکن است لنت‌های شما ساییده شده باشد.

افزایش مسافت توقف

اگر خودرو برای توقف به مسافت بیشتری نیاز دارد، یعنی لنت ساییده شده و به تعویض نیاز دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تعویض لنت ترمز اسپورتیج صحبت کردیم. این خودرو دارای یک قطعه مهم به نام لنت ترمز است که یکی از قطعات سیستم ترمز خودرو به شمار می‌رود. این قطعه با دیسک خودرو تماس دارد که اصطکاک ایجاد کرده و خودرو را متوقف می‌کند. از جمله از علائم خرابی این قطعه می‌توان به صدای جیغ جیغ و سوت، افزایش مسافت توقف، کاهش قدرت ترمزگیری، صدای ساییدن و … اشاره کرد. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم سریعا به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید