هزینه تعویض لنت ترمز اپتیما (1)

تعویض لنت ترمز اپتیما

تعویض لنت ترمز اپتیما و تعمیر جلوبندی اپتیما توسط 09194143400 اتو رگلاژ صورت میگیرد. یکی از خودروهای کره‌ای زیبا، کیا اپتیما است که از خودروهای بسیار محبوب در کشور ایران محسوب می‌شود. یکی از محصولات این کشور، خودرو سایز متوسط کیا است که در سال 2000 تولید شده و به صورت جهانی به فروش رسیده است. لنت ترمز خودرو یکی از قطعات سیستم ترمز خودرو است که خودرو را متوقف می‌کند. لنت ترمز خودرو با ایجاد اصطکاک ماشین را متوقف می‌کند. به همین دلیل در صورت آسیب دیدن این لنت ترمز خودرو، ممکن است سیستم ترمز آن نیز به مشکل بخورد و قطعات دیگر نیز خراب شود. در ادامه این مقاله به تعویض لنت ترمز اپتیما می‌پردازیم.

تعویض لنت ترمز اپتیما

نسل‌های خودروهای کیا اپتیما

خودروهای این شرکت دارای پنج نسل هستند که این نسل‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

نسل اول

که در طول سال‌های 2000 الی 2005 تولید شده‌اند. خودروسازی کیا موتورز در طول این سال‌ها تغییرات زیادی ایجاد کرد که شامل تغییرات کوچک و ارتقاء موتور محدود بود. خودروهای این نسل اعم از:

2000 تا 2001: در این سال خودروهایی با چندین تغییر در ظاهر و موتور 4 و 6 سیلندر تولید شد.

2002: خودروهای کیا اپتیما در این سال امکانات ورود بدون نیاز به کلید هستند و علاوه بر موتور ارتقاء یافته و برخی تغیرات در رینگ چرخ و ظاهر نیز لحاظ شد.

2003: در خودروهای کیا اپتیما در این سال گیربکس با 4 سیلندر دستی و سیستم صوتی عالی طراحی شد.

2004: در این سال اندازه چرخ‌ها به 16 اینچ تغییر کرد و موتور آن ارتقا پیدا کرد.

2005: در فضای این خودرو از چرم استفاده شد.

نسل دوم

نسل‌های دوم این خودرو با MG شناخته می‌شوند و در طول سال‌های 2006 تا 2010 تولید شدند. این نسل تغییرات زیادی نداشتند و تغییرات آن تنها محدود به بهره‌وری از تکنولوژی ترمز ضد قفل و پایداری خودرو است.

نسل سوم

خودروهای کیا اپتیما در نسل سوم با کد TF و طراحی کاملا جدید وارد بازار شد. این خودروهای دارای ظاهری شیک و مدرن هستند که دارای سیستم سرگرمی UVO برای اولین بار در سال 2013 بودند. دوربین‌های پشتیبان، استارت دکمه‌ای، سیستم ناوبری، سیستم گرمایش و … از امکانات دیگر این خودروها است.

نسل چهارم

خودرهای این نسل با کد JF هستند که ویژگی‌های ایمنی و پیشرفت بالاتری در مقایسه با نسل‌های قبلی دارند. ویژگی‌های این خودرو شامل Android Auto و Apple CarPlay هستند که در کنار ویژگی مانند نظارت بر نقاط کور عرضه شدند.

نسل پنجم

این خودروها در سال 2020 به بازار معرفی شدند که نام آن‌ها k5 بود. تغییرات فاحشی در طراحی، همواره یکی از موارد تغییر نسل در خودروها هستند. نسل پنجم کیا اپتیما علاوه بر طراحی خاص، بدنه‌ای بزرگ‌تر و ارتفاع کمتری نیز داشتند.

ناگفته نماند این خودرو اولین بار با نسل دوم وارد ایران شد و سپس نسل سوم آن با مدل 2012 و امکانات رفاهی بیشتر وارد ایران شد. نسل سوم این خودرو، پروفروش‌ترین نسل کیا اپتیما در ایران محسوب می‌شود.

 لنت ترمز خودرو چیست؟

لنت ترمز خودرو یکی از قطعات سیستم ترمز است که باعث توقف آن می‌شود. این قطعه به دلیل تماس با دیسک یا کاس چرخ و در نتیجه ایجاد اصطکاک شدید، سرعت دورن چرخ‌ها را کاهش می‌دهد و خودرو را متوقف می‌کند.

لنت ترمز داخل کالیپر قرار می‌گیرد و مواد تشکیل دهنده آن شامل فلز، سرامیک و مواد آلی هستند که دو نوع لنت جلو و لنت عقب وجود دارد. لنت‌های جلو به دلیل اینکه نقش حیاتی‌تری در توقف خودرو دارند، زودتر از لنت‌های عقب که با ترمز دستی مرتبط هستند، خراب می‌شوند. لنت‌های عقب نیز برای ترمزهای دیسکی یا کاسه‌ای در دو نوع مختلف ساخت می‌شوند.

تاریخچه لنت ترمز خودرو

داستان تولید این قطعه به اوایل تاریخ خودروسازی باز می‌گردد، یعنی زمانی که اولین وسیله نقلیه از سیستم‌های ترمز ساده استفاده می‌کردند که شامل بلوک‌های چوبی یا فلزی بود که به چرخ‌ها فشار وارد می‌کردند. این سیستم‌ها به طور قابل توجهی ناکارآمد و غیر قابل اعتماد بودند که چرخ و رینگ را خراب می‌کردند.

در دهه 1980 نیز اختراعات زیادی برای بهبود سیستم ترمز صورت گرفت. یکی از اختراعات مهم، لنت ترمز اصطکاکی بود که توسط ویلیام لنکستر در سال 1897 ثبت اختراع شد. لنت‌های لنکستر از مواد لایه‌ای ساخته شده بودند که اصطکاک آن‌ها نسبت به بلوک‌های چوبی و فلزی بیشتر بود. این لنت‌ها به صورت قابل توجهی قدرت ترمز را افزایش می‌دادند.

علائم خرابی لنت ترمز خودرو کدامند؟

لنت ترمز در صورت خرابی از خود علائم زیر را نشان می‌دهد:

  • ساییده شدن لنت‌ها
  • نازک شدن لنت‌های ترمز
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت
  • لرزش فرمان
  • افزایش مسافت توقف
  • کاهش قدرت ترمزگیری
  • صدای ساییدن
  • صدای جیغ جیغ یا سوت

نحوه افزایش عمر لنت ترمز

جهت افزایش عمر لنت ترمز، پیشنهاد می‌کنیم به جای ترمز زدن‌های بیجا و مکرر، به ویژه در سرازیری جلوگیری کنید. زیرا این کار فشار زیادی به لنت‌ها وارد می‌کند و باعث کاهش عمر آن‌ها می‌شود. همچنین در خودروهای دنده‌ای تا زمانی که قصد توقف کامل ندارید، هیچگاه پدال ترمز و کلاچ را همزمان فشار ندهید. زیرا این کار تاثیر منفی روی عمر لنت ترمز می‌گذارد و آن را زودتر از موعد ساییده و خراب می‌کند.

انواع لنت‌‌های ترمز

انواع لنت‌های ترمز از لحاظ مواد تشکیل دهنده شامل موارد زیر هستند:

لنت‌های ترمز غیر فلزی

این نوع لنت‌ها از ترکیبی از مواد مصنوعی تبیه شده در کامپوزیت و اصولا در قالب سلولز، آرامید، پلی آکریلونیتریل و شیشه نفوذپذیر ساخته می‌شود.

لنت‌های ترمز نیمه فلزی

این نوع لنت‌ها از ترکیب مواد مصنوعی و براده‌های فلزات ساخته شده‌اند.

لنت‌های ترمز فلزی

این لنت‌ها تنها در خودروهای مسابقه‌ای به کار می‌روند و از فولاد منفذدار بدون هیچگونه افزودنی ساخته می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تعویض لنت ترمز اپتیما صحبت کردیم. لنت ترمز یکی از قطعات سیستم ترمز محسوب می‌شود که با ایجاد اصطکاک باعث نوقف در خودرو می‌شود. لنت‌های ترمز ممکن است از مواد مختلفی ساخته شود که شامل غیر فلزی، نیمه فلزی، فلزی و … هستند. لنت‌های ترمز در صورت خرابی از خود علائمی همچون ساییده شدن، صداهای متعدد مانند صدای سوت یا جیغ، منحرف شدن خودرو به یک طرف، صدای ساییده شدن و … نشان می‌دهند. در صورت تمایل به تعویض لنت ترمز خود می‌توانید با اتو رگلاژ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید