تعویض لنت ترمز دستی سانتافه

تعویض لنت ترمز دستی سانتافه باید توسط متخصص و افراد با تجربه صورت گیرد. بهترین جلوبندی سازی در تهران و بهترین مکانیکار در شرق تهران را به شما معرفی می کنیم. یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم ترمز خودرو، ترمز دستی است.‌ در بیشتر ماشین‌های ایرانی، لنت ترمز دستی همان لنت چرخ‌های هسب خودرو است که در ترمزگیری نقش دارند. همچنین این لنت باعث نگه داشتن خودرو هنگام ایستادن می‌شود. همچنین، در برخی از خودروها مانند سانتافه،‌ به جز دو لنت جلو و عقب لنتی به نام لنت ترمز دستی وجود دارد.‌ در ادامه قصد داریم درمورد تعویض لنت ترمز دستی سانتافه صحبت کنیم. در این مقاله به وظیفه این قطعه، اهمیت رسیدگی به آن و … می‌پردازیم. پس اگر می‌خواهید با این قطعه آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.‌

لنت ترمز دستی سانتافه

همانطور که گفتیم، در برخی از خودروها علاوه بر لنت ترمز عقب و جلو، یک لنت ترمز دستی نیز وجود دارد. این لنت از دو لنت دیگر و سیستم ترمز جدا است و وظیفه آن نگه داشتن خودرو هنگام پارک و خارج شدن از پارک است. اما تفاوت آن در این است که این لنت مانند خودروهای در ترمزگیری نقش نخواهد داشت.

چرا باید به لنت ترمز دستی رسیدگی کرد؟

 رسیدگی به لنت ترمز از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا هنگامی که شما نزدیک خودرویتان نیستید، از حرکت نکردن آن مطمئن شوید. یا مجبور به پارک در شیب تند شوید که سالم بودن لنت ترمز بسیار مهم است. برخی از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که اگر خودرو را در حالت دنده قرار دهند تا خرکت نکند، دیگر نیازی به لنت ترمز دستی نیست. اما لازم است بدانید که خاموش کردن خودرو و متوقف کردن آن با سیستم جعبه دنده، فشار زیادی به این قطعه وارد می‌کند. بدین ترتیب، با تداوم این فشارها، سیستم جعبه دنده آسیب می‌بیند و مستهلک می‌شود. همچنین ممکن است زمانی که خودرو در حالت دنده قرار دارد، با خودرو دیگری تصادف کند. در نتیجه، توجه به لنت‌های خودرو مانند لنت ترمز دستی سانتافه، از اهمیت زیادی برخوردار است.

اجزای لنت ترمز دستی

اجزای ترمز دستی شامل موارد زیر هستند:

لنت‌ها

لنت‌ها از مواد خاصی ساخته شده‌اند که هنگام فشار دادن روی دیسک ترمز، اصطکاک ایجاد می‌کنند و خودرو را متوقف می‌کنند. این لنت‌ها باید کیفیت بالایی داشته باشند تا بتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

سیستم هیدرولیک

لنت ترمز دستی به سیستم هیدرولیک خود متصل است که با فشار دان پدال ترمز، از طریق هیدرولیک به لنت‌ها فشار وارد می‌شود که سیستم هیدرولیک آن را به دیسک ترمز منتقل می‌کنید.

نکات نگهداری از لنت ترمز خودرو

برای نگهداری این قطعه باید نکات متعددی را رعایت کنید که این نکات شامل موارد زیر هستند:

بررسی منظم

برای اطمینان از عملکرد صحیح این قطعه باید آن را به صورت منظم بررسی کنید. جهت بررسی آن باید لنت ترمز دستی را به یک تعمیرگاه معتبر نشانن دهید تا عیب یابی شود. یکی از این تعمیرگاه‌ها اتو رگلاژ است که با به‌کار گیری تجهیزات حرفه‌ای و کارشناسان ماهر، خودرو شما را عیب‌یابی کرده و آن را تعمیر می‌کند.

تمیز کردن

اگر لنت ترمز یا به طور کلی لنت‌های خودرو و دیسک ترمز را از گرد و غبار و آلودگی‌ها پاک کنید، باعث بهبود عملکرد لنت خودرو می‌شود.

زمان تعویض لنت ترمز دستی

لنت ترمز دستی خودرو باید هر 20.000 تا 30.000 کیلومتر تعویض شوند، اما این میزان به نوع خودرو و نحوه رانندگی نیز بستگی دارد. همچنین اگر نشانه‌های خرابی لنت خودرو را زودتر مشاهده کردید، باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

علائم خرابی لنت ترمز دستی خودرو کدامند؟

علائم خرابی لنت ترمز دستی سانتافه و تمامی خودروها شامل موارد زیر است:

کاهش قدرت ترمز

کاهش قدرت ترمزگیری خودرو یکی از نشانه‌های خرابی لنت ترمز دستی است. اگر عملکرد ترمز دستی صحیح نیست و خودرو را به خوبی متوقف نمی‌شود، احتمالا لنت فروسوده شده‌اند و باید تعویض شوند.

صدای ناهنجار از ترمز دستی

صدای ناهنجار مانند جیر جیر و ساییدگی هنگام کشیدن ترمز دستی، امکان دارد نشانه فرسودگی نشانه لنت‌ها باشد. این صدا‌ها به دلیل ساییدگی لنت‌ها روی دیسک ترمز ایجاد می‌شوند.

احساس لرزش هنگام ترمز گرفتن

در صورتی که هنگام کشیدن ترمز دستی، در خودرو احساس لرزش داشتید، ممکن است نشانه فرسوده بودن لنت‌ها باشد. یا اینکه دیسک ترمز دچار مشکل شده باشد. در نتیجه باید برای بررسی و تعمیر آن اقدام کنید.

حرکت کردن خودرو بعد از کشیدن ترمز دستی

در صورتی که هنگام متوقف کرن خودرو ترمز دستی را کشیدید اما خودرو همچنان در حال حرکت کردن بود، یعنی لنت‌های خودرو شما فرسوده شده است. در چنین شرایطی، لنت‌ها به علت فرسوده شدن، اصطکاک کافی را برای نگه داشتن خودرو ایجاد نمی‌کند.

تعویض لنت ترمز دستی سانتافه

برای تعویض لنت ترمز سانتافه می‎‌توانید به اتو رگلاژ مراجعه کنید تا ابتدا خودرو شما بررسی شود و سپس تعویض شود. اتو رگلاژ به دلیل برخورداری از تجهیزات نوین روز دنیا و کارشناسان حرفه‌ای و اخلاق مدار، بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد.

نحوه تعویض لنت ترمز سانتافه

نحوه تعویض لنت ترمز این خودرو شامل مراحل زیر است:

  1. بالا بردن خودرو با جک و باز کردن چرخ آن
  2. باز کردن پیچ‎های کالیپر ترمز با استفاده از آچار لنت
  3. خارج کردن لنت‌های قدیمی خودرو از کالیپر
  4. قرار دادن لنت‌های جدید در محل مورد نظر
  5. قرار دادن کالیپر به آؤامی روی دیسک ترمز و محکم کردن پیچ‌های آن
  6. بازگرداندن چرخ‌ها به محل مورد نظر و بستن پیچ‌های آن به درستی
  7. پایین آوردن خودرو با استفاده از جک
  8. تست کردن تزمز خودرو توسط فشار دادن پدال ترمز

قیمت تعویض لنت ترمز دستی سانتافه

برای اطلاع از قیمت تعویض این قطعه می‌توانید با اتو رگلاژ تماس بگیرید و از قیمت تعویض آن مطلع شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تعویض لنت ترمز دستی سانتافه صحبت کردیم. در برخی از خودروها، علاوه‌بر لنت عقب و لنت جلو خودرو یک لنت دیگر به نام لنت ترمز دستی وجود دارد و از لنت سیستم ترمز مجزا است. این لنت باعث می‌شود تا خودرو متوقف شود و هنگام ایستادن حرکت نکند. این قطعه اجزای متعددی دارد که شامل لنت‌ها و سیستم هیدرولیک هستند. از جمله از نکات نگهداری این نکته می‌توان به بررسی منظم و تمیز کردن آن اشاره کرد. این لنت در صورت مشاهده نکردن هر گونه علائم خرابی باید هر 20.000 تا 30.000 کیلومتر تعویض شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید