اجرت تعویض لنت ترمز سمند

تعویض لنت ترمز سمند

 تعویض لنت ترمز سمند و تعمیر جلوبندی سمند توسط اتو رگلاژ “مهرداد سابق” پذیرفته می شود .یکی از قطعات مهم خودرو، لنت ترمز است که وظیفه کاهش سرعت یا توقف خودرو را برعهده دارد. این قطعه با ایجاد اصطکاک میان لنت و دیسک ترمز، انرژی حرکتی را به انرژی گرمایی تبدیل کرده و بدین ترتیب خودرو را متوقف می‌کند. این نوع قطعات در دو نوع دیسکی و درامی در بازار موجود هستند. امروز در مقاله تعویض لنت ترمز سمند، قصد دارم درمورد لنت ترمز، ویژگی آن، علائم خرابی و .. صحبت کنیم. پس اگر می‌خواهید با لنت ترمز این خودرو آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تعویض لنت ترمز سمند (1)

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز یک قطعه اصطکاکی محسوب می‎شود که بر اثر تما با دیسک یا کاسه چرخ و در نتیجه به دلیل ایجاد اصطکاک شدید، سرعت دوران چرخ‌ها را کاهش داده و باعث توقف خودرو می‌شود لنت ترمز داخل کالیپر بوده و از موادی همچون فلز، مواد آلی و سرامیکی ساخته می‌شود.

لنت‌ها به دو نوع لنت ترمز جلو و عقب تولید می‌شوند و نقش حیاتی در توقف کردن ماشین دارند. لنت‌های جلو زودتر از لنت‌های عقب که مرتبط با ترمز دستی هستند، فرسوده می‌شوند. لنت‌های عقب نیز برای ترمزهای دیسکی یا کاسه‌ای در نوع مختلف در بازار وجود دارند.

هزینه تعویض تعویض لنت ترمز سمند

تاریخچه لنت ترمز

تاریخچه این قطعه به اوایل خودروسازی مربوط می‌شود و زمانی که اولین وسایل نقلیه از سیستم‌های ترمز ساده استفاده می‌کردند که شامل بلوک‌های چوبی یا فلزی بود که به چرخ‌ها فشار می‌آورند. این سیستم‌ها به طور قابل توجهی ناکارآمد و غیر قابل اعتماد بوده و اغلب منجر به خرابی چرخ و رینگ می‌شدند.

در دهه 1820 اختراعات متعددی در راستای بهبود سیستم‌های ترمز انجام شد. یکی از اختراعات مهم در این دهه، لنت ترمز اصطکاکی بوده که ویلیام لنکستر در سال 1897 آن را ثبت کرد. لنت‌های لنکستر از مواد لایه‌ای ساخته شده بود که اصطکاک بیشتری نسبت به بلوک‌های چوبی یا فلزی ایجاد کرده و به طور قابل توجهی قدرت ترمز را افزایش می‌دادند.

تعویض لنت ترمز سمند

اما لنت‌های اولیه مشکلات زیادی ایجاد می‌کردند که این مشکلات شامل سر و صدای زیاد و تمایل به صاف شدن زودهنگام در شرایط مربوط هستند. در نهایت در دهه 1920، ترمزهای دیسکی از لنت‌های ترمز برای ایجاد اصطکاک روی یک دیسک فلزی چرخان به جای کاسه ترمز مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این نوع ترمزها در مقایسه با ترمزهای دیگر، قدرتمند‌تر و کارآمندتر و قابل اعتمادتر بودند.

انواع لنت ترمز

لنت ترمز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در این بخش قصد داریم آن‌ها را به شما معرفی کنیم:

لنت ترمز فلزی

این نوع لنت‌ها از فلزاتی مانند مس، فولاد و آهن ساخته می‌شوند. لنت‌های ترمزی دارای مزایایی همچون قیمت بالا، قدرت ترمزگیری عالی، دوام بالا و اصطکاک بالا هستند. اما در مقابل هنگام ترمزگیری سر و صدای زیادی دارد، سایش بیشتر دیسک ترمز و ایجاد ذرات معلق در هوا نیز معایب آن هستند.

لنت ترمز نیمه فلزی

لنت‌های نیمه فلزی از ترکیبت فلزات و مواد غیر فلزی مانند سرامیک و مواد آلی ساخته می‌شوند. مزایای این نوع لنت شامل عملکرد خوب در شرایط مختلف آب و هوایی، سایش کمتر، قیمت مناسب و تعادل بین قدرت ترمزگیری هستند. از جمله از معایب این قطعه می‌توان به قدرت ترمزگیری کمتر نسبت به لنت‌های فلزی و عمر کوتاه‌تر نسبت به لنت‌های فلزی اشاره کرد.

لنت ترمز سرامیکی

به لنت‌هایی که از سرامیک و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود که بهترین نوع لنت ترمز محسوب می‌شود. این نوع لنت دارای مزایایی همچون سازگاری با محیط زیست، عمر طولانی، عملکرد کم صد و بدون صدا و ایجاد گرد و غبار کم است. همچنین لنت ترمز سرامیکی دارای معایبی مانند عملکرد ضعیف در شرایط سرد و مرطوب، قیمت بالا، قدرت ترمزگیری ضعیف‌تر در مقایسه با لنت‌های فلزی است.

لنت ترمز ارگانیک

این نوع لنت‌های ترمز از مواد آلی همچون کاغذ، رزین و الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. مزایای این لنت شامل بسیار کم صدا یا بدون صدا، سازگار با محیط زیست و قیمت مناسب هستند. معایب آن نیز شامل عملکرد ضعیف در شرایط مرطوب و ضعیف‌ترین قدرت ترمزگیری در بین انواع لنت هستند.

علائم خرابی لنت ترمز خودرو کدامند؟

لنت ترمز خودرو در صورت خرابی می‌تواند علائم زیر را از خود نشان دهد:

صدای جیغ یا سوت

لنت ترمز خودرو در صورت فرسودگی، می‌تواند صدای جیغ یا سوت داشته باشد. این صدا معمولا به دلیل تماس فلز لنت یا دیسک ترمز ایجاد می‌شود.

کاهش قدرت ترمز

در صورتی که اجساس کردید هنگام فشار دادن پدال ترمز، خودرو به خوبی متوقف نمی‌شود، این می‌تواند نشان‌دهنده خرابی لنت‌ها باشد.

لرزش پدال ترمز

لرزش در پدال ترمز هنگام ترمز گرفتن می‌تواند نشان دهنده عدم توازن یا آسیب دیدن لنت‌ها یا دیسک ترمز باشد.

افزایش فاصله توقف

در صورتی که خودرو شما برای توقف به فاصله بیشتری نیاز داشت، این ممکن نشان دهنده کاهش کارایی لنت‌های ترمز باشد.

تغییر در احساس پدال ترمز

اگر پدال ترمز نرم‌تر یا سفت‌تر از حالت عادی به نظر برسد، ممکن است به معنای مشکل در سیستم ترمز باشد.

تولید گرد و غبار زیاد

اگر دیدید که گرد و غبار زیادی از لنت‌ها ایجاد می‌شود، این می‌تواند به علت کیفیت پایین لنت یا فرسودگی آن باشد.

دلایل خرابی لنت ترمز خودرو

لنت ترمز خودرو معمولا به دلایل زیر دچار خرابی می‌شود:

کیفیت پایین لنت ترمز

استفاده از لنت ترمز بی‌کیفیت یا تقلبی می‌تواند باعث خرابی سریع و عملکرد نامناسب آن‌ها می‌شود.

ترمز کردن ناگهانی

ترمز کردن‌های شدید و ناگهانی ممکن است فشار زیادی به لنت‌ها وارد کند و باعث فرسودگی سریع آن‌ها می‌شود.

آسیب دیدن دیسک ترمز

اگر دیسک ترمز دچار آسیب یا تابیدگی می‌شود و می‌توانید فشار غیر عادی به لنت‌ها وارد کند و به خرابی آن‌ها منجر شود.

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تعویض لنت ترمز سمند صحبت کردیم. لنت ترمز یکی از قطعات سیستم ترمز است که با ایجاد اصطکاک بین قطعات خودرو باعث توقف کردن خودرو می‌شود. انواع لنت‌های ترمز شامل لنت ترمز فلزی، نیمه فلزی، سرامیکی و ارگانیک هستند. علائم خرابی لنت ترمز شامل صدای جیغ یا سوت، کاهش قدرت ترمز، لرزش پدال ترمز، افزایش فاصله توقف، تغییر در احساس پدال ترمز و تولید گرد و غبار هستند. دلایل خرابی این قطعه می‌تواند شامل کیفیت پایین لنت ترمز، ترمز کردن ناگهانی، آسیب دیدن دیسک ترمز، عدم نگهداری مناسب و … هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید