تعویض لنت تعویض پژو پارس

تعویض لنت تعویض پژو پارس

در سال 1379، شرکت ایران خودرو، فیس لیفت پژو 405 را تحت عنوان پرشیا، جایگزین خودرو 406 کرد. پژو پرشیا بعدها به پارس تغییر پیدا کرد. از لحاظ ساخت پلتفرم، این خودرو نسبت به 405 تفاوت زیادی ندارد اما از نمای جلو از ظاهر 406 الهام گرفته شده است و طرح پشت آن نیز در مقایسه با نسخه اولیه، تغییر پیدا کرده است. یکی از قطعات مهم این خودرو، لنت ترمز آن است که یکی از قطعات سیستم ترمز خودرو محسوب می‌شود. لنت ترمز همانطور که از نامش پیداست، باعث متوقف کردن خودرو می‌شود. امروز در مقاله تعویض لنت ترمز پژو پارس، به این قطعه می‌پردازیم.

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز یکی از اجزای سیستم ترمز در خودروها و برخی صنایع دیگر است. این قطعه به عنوان یک واسطه بین دیسک ترمز و کالیپر عمل می‌کند و وظیفه آن ایجاد  اصطکاک برای کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه است. در ادامه این قطعه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ساختار و عملکرد لنت ترمز

این قطعه دارای یک صفحه فولادی در پشت و مواد اصطکاکی متصل شده به سطح صفحه فلزی است. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، روغن ترمز به کالپیر منتقل می‌شود و لنت‌ها به دیسک ترمز فشار وارد می‌کنند. این فشار اصطکاک را به وجود می‌آورد و انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و سرعت خودرو کاهش می‌یابد.

انواع لنت ترمز کدامند؟

انواع لنت ترمز شامل موارد زیر هستند:

لنت ترمز دیسکی

این نوع لنت‌های ترمز برای اسفاده در سیستم‌های ترمز دیسکی تولید شده‌اند. لنت‌های دیسکی معمولا از مواد فلزی یا کامپوزیت ساخته می‌شوند و به دلیل طراحی خاص خود، عملکرد بهتری در ترمزگیری دارند. لنت‌های دیسکی به طور معمولا در خودروهای سواری و خودروهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قدرت توقف خوبی دارند.

لنت ترمز کاسه‌ای

این نوع لنت‌ها در سیستم ترمز کاسه‌ای به کار می‌روند و معمولا در خودروهای قدیمی‌تر استفاده می‌شوند. لنت‌های کاسه‌ای به صورت قوسی شکل طراحی شده‌اند و به دیسک چرخ فشر وارد می‌کنند تا سرعت خودرو را کاهش دهند. این لنت‌ها معمولا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما در برخی از خودروهای خاص هنوز استفاده می‌شوند.

لنت ترمز ارگانیک

 این نوع لنت‌های ترمز از مواد طبیعی ساخته می‌شوند و به محیط زیست آسیب نمی‌زنند. این لنت‌ها معمولا نرم‌تر هستند و کمترین سر و صدا را هنگام ترمزگیری تولید می‌کنند. با این وجود، عمر مفید آن‌ها معمولا کمتر از سایر انواع لنت‌خت بوده و برای استفاده در مسافت‌های طولانی مناسب نیستند.

لنت ترمز نیمه فلزی

این لنت ترمز از مواد سایشی و فلزی ساخته شده است و قدرت ترمزگیری خوبی دارد. اما ممکن است در تولید صدا و بوی ترمز چندان خوب عمل نکند. این نوع لنت‌ها در خودروهای لوکس و اسپرت استفاده شده و به دلیل عملکرد خوب خود، محبوبیت زیادی بین رانندگان دارد.

لنت ترمز فلزی

این لنت ترمز از ترکیب الیاف فلزی و مواد دیگر ساخته می‌شوند. این لنت‌ها عمر طولانی و عملکرد بالایی در مقایسه با شرایط سخت دارند. با این وجود ممکن است در شرایط سخت آب و هوایی عملکرد مطلوبی نداشته باشند و صدای بیشتری تولید کنند.

لنت ترمز سرامیکی

لنت‌های سرامیکی جدیدترین نوع لنت‌های ترمز هستند که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌شود. این لنت‌ها عمر طولانی و عملکردی عالی در دماهای بالا دارند و سایش کمتری دارند. همچنین لنت‌های سرامیکی معمولا سر و صدای کمتری تولید می‌کنند. همچنین لنت‌های سرامیکی در خودروهای مدرن و لوکس استفاده می‌شوند.

لنت‌های آزبستی

این لنت‌ها در گذشته به طور گسترده استفاده می‌شدند اما به دلیل خطرات بهداشتی ناشی از آزبست، امروزه مورد استفاد قرار نمی‌گیرند. این لنت‌ها قدرت ترمزگیری خوبی داشتند اما خطرات ابتلا به بیماری‌های تنفسی موجب ممنوعیت استفاده از آن‌ها شد.

علائم خرابی لنت ترمز پژو پارس

علائم خرابی لنت ترمز این خودرو و خودروهای دیگر شامل موارد زیر هستند:

صدای سوت یا جیر جیر هنگام ترمزگیری

اگر هنگام ترمزگیری، فرمان یا پدال ترمز شروع به لریزدن کرد، ممکن است نشانه سایش نامنظم لنت‌ها یا مشکل در دیسک ترمز باشد.

کاهش قدرت ترمز گیری

در صورتی که قدرت ترمزگیری خودرو ضعیف شده است و مسافت توقف افزایش یافته است، احتمالا لنت‌های ترمز فرسوده شده‌اند و نیاز به تعویض دارند.

افزایش مسافت پدال ترمز


اگر پدال ترمز نزدیک کف خودرو پایین برود، ممکن است به دلیل نشی در سیستم ترمز یا فرسودگی لنت‌ها باشد.

ایجاد لکه‌های روغنی در زیر خودرو

نشتی روغن می‌تواند نشانه خراب شدن لنت‌ها و دیسک‌های ترمز باشد.

در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید سریعا به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید و برای تعویض آن اقدام کنید. یکی از تعمیرگاه‌هایی که می‌توانید به آن مراجعه کنید، اتو رگلاژ است که با برخورداری از مجهزترین تجهیزات و مجرب‌ترین کارشناسان، خودرو شما را تعمیر می‌کنند.

مزایای تعویض جلوبندی در تعمیرگاه اتو رگلاژ

  • ارائه خدمات حرفه‌ای و استفاده از تکنسین‌های مجرب
  • کیفیت بالا قطعات خودرو مانند لنت ترمز
  • استفاده از قطعات اورجینال
  • طول عمر و کارایی بالای قطعات مورد استفاده
  • دارای تجربه و تخصص کافی در زمینه تعویض لنت ترمز خودرو
  • تست بررسی دقیق جلوبندی خودرو
  • خدمات پس از فروش
  • قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه
  • راهنمایی و مشاوره رایگانن
  • تعویض به موقع لنت ترمز و کاهش خطرات احتمالی ناشی از خرابی سیستم ترمز

قیمت تعویض لنت ترمز پژو پارس

قیمت تعویض لنت ترمز این خودرو با توجه به نوسانات بازار می‌توانید متفاوت باشد. در نتیجه اگر می‌خواهید از قیمت تعویض این قطعه با خبر شوید، با شماره موجودد در این صغحه تماس بگیرید. همچنین اگر نیاز به مشاوره داشتید، می‌توانید با ما تگاس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تعویض لنت ترمز خودرو صحبت کردیم. لنت ترمز یکی از قطعات سیستم ترمز خودرو است که با ایجاد اصطکاک بین قطعات مربوطه، باعث توقف کردن خودرو می‌شود. در این مقاله درمورد انواع این قطعه صحبت کردیم که برخی از آن‌ها شامل فلزی، نیمه فلزی، سرامیکی و …. هستند. از جمله از علائم خرابی لنت ترمز پژو پارس می‌توان به صدای سوت یا جیر جیر هنگام ترمزگیری، لرزش فرمان یا پدال ترمز، کاهش قدرت ترمزگیری، افزایش مسافت پدال ترمز، ایجاد بوی سوختگی و … اشاره کرد. شما برای تعویض این قطعه از خودرو خود می‌توانید با اتو رگلاژ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید