علائم خرابی اکسل خودرو (1)

علائم خرابی اکسل خودرو

خودرو‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر، از مجموعه‌ای پیچیده و هماهنگ از قطعات تشکیل شده‌اند که هر کدام نقش خاصی در عملکرد کلی وسیله نقلیه ایفا می‌کنند. یکی از این قطعات کلیدی اکسل است به عنوان ستون فقرات حرکت خودرو عمل می‌کند. تاریخچه اکسل به زمان اختراع چرخ باز می‎گردد و تعمیرکاران و فروشندگان این قطعه را به عنوان اِکسِل می‌شناسند. در حالی که نام اصلی آن اَکسِل است. شناخت و آگاهی از علائم خرابی اکسل می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر در خودرو جلوگیری کند. پس با ما همراه باشید تا به دنیای جذاب و پیچیده این قطعه سفر کنیم.

برای اطلاع از علائم خرابی اکسل خودرو و هزینه ی اجرت اکسل خودرو با شماره 09194143400 تماس بگیرید!

علائم خرابی اکسل خودرو ایرانی (1)

اکسل خودرو چیست؟

اکسل ماشین یا محور خودرو، یکی از قطعات کلیدی جلوبندی خودرو و تعلیق اتومبیل است که وظیفه انتقال قدرت و گشتاور از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارد. این قطعه فلزی جفت چرخ‌ها را به یکدیگر متصل ساخت و به عنوان پلی بین چرخ‌ها و موتور عمل می‌کند.

زمانی که موتور خودرو روشن می‌شود، قدرت تولید شده توسط آن از طریق جعبه دنده‌ها به اکسل خودرو منتقل می‌گردد. سپس محور خودرو این قدرت را به چرخ‌ها می‌دهد تا خودرو به حرکت در آید. اکسل همچنین موجب حفظ پایداری و کنترل خودرو می‌گردد. با اتصال چرخ‌ها به محور، استحکام و پایداری خودرو افزایش می‌یابد و به دلیل انتقال اصولی به چرخ‌ها، کنترل شدن خودرو بهبود می‌یابد.

برای اطلاع از علائم خرابی اکسل خودرو و هزینه ی اجرت اکسل خودرو با شماره 09194143400 تماس بگیرید!

در برخی طرح‌های اکسل، این قطعه وزن خودرو را نیز تحمل می‌کند. اکسل خودرو در انواع مختلفی طراحی شده است که متناسب با نوع وسیله نقلیه انتخاب می‎شود. در نتیجه می‌توان گفت اکسل خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو، نقش حیاتی در حرکت و کنترل وسیله نقلیه ایفا می‌کند.

وظایف اکسل خودرو چیست؟

این قطعه وظایف مهمی را در خودرو انجام می‌دهد. در این قسمت به‌طور خلاصه وظایف اصلی آن را شرح می‌دهیم:

  1. انتقال قدرت و گشتاور: اکسل خودرو همانند قلب تپنده در خودرو عمل کرده و قدرت و گشتاور تولید شده توسط موتور را از طریق جعبه‌دنده‌ها و دیفرانسیل به چرخ‌ها منتقل می‌سازد. جعبه‌دنده‌ها قدرت از موتور به اکسل هدایت کرده و دیفرانسیل نیز به توزیع بهینه قدرت بین چرخ‌ها کمک می‌کند.
  2. افزایش استحکام و کنترل: اکسل همچون ستون فقرات خودرو عمل کرده و به استحکام و پایداری آن کمک می‌کند. اتصال به چرخ‌ها به اکسل، موجب افزایش ثبات خودرو شده و اتصال صحیح قدرت به چرخ‌ها، کنترل وسیله  نقلیه را بهبود می‌بخشد.
  3. تحمل وزن خودرو: اکسل همچون شانه‌های قدرتمند خودرو، وزن آن را تحمل کرده و بین چرخ‎ها توزیع می‌کند. این ویژگی به پیداری و ایمنی خودرو کمک شایانی می‌نماید و از بروز مشکلات ناشی از عدم تعادل جلوگیری می‌کند.
  4. جذب لرزش‌ها و شوک‌ها: اکسل همانند یک جذب‌کننده ضربه عمل کرده و لرزش و شوک‌های ناشی از ناهمواری‌های جاده را جذب می‌کند. در برخی طراحی‌های اکسل، این قطعه با اتصال به اجزای سیستم مانند طبق و کمک فنر، به کاهش لرزش‌ها و شوک‌ها کمک کرده و حرکت نرم‌تر و راحت‌تر خودرو را فرام می‌کند.

برای اطلاع از علائم خرابی اکسل خودرو و هزینه ی اجرت اکسل خودرو با شماره 09194143400 تماس بگیرید!

علائم خرابی اکسل خودرو کدامند؟

با توجه به نوع خودرو این که سواری است یا آفرود، وانت یا کامیون، علائم شکستگی یا خرابی اکسل ممکن است متفاوت باشد. در این بخش به نشانه‌های خرابی اکسل خودرو می‌پردازیم:

صدای غیر معمول و تق تق

در صورتی که هنگام شروع حرکت خودرو، تغییر دنده یا ترمز کردن صداهای غیر معمول مانند تق تق شنیدید، یعنی یکی از مفاصل در سیستم اکسل دچار مشکل شده است. این صدا یعنی موتور نمی‌تواند توان را به چرخ‌ها به صورت یکنواخت و کافی منتقل کند. علاوه‌بر این، چرخاندن فرمان نیز می‌تواند باعث تولید صدا از زیر خودرو شود. صدای اضافه احتمال دارد نشانه شکستگی در اکسل باشد.

لرزش خودرو

 هنگامی که خودرو در حال حرکت است، در صورتی که لرزش‌هایی در زمانی که شات می‌گیرید یا ترمز می‌کنید، احساس کردید، یعنی اسکل خودرو شما دچار ایراد شده است. اگر اکسل خم شود، باعث افزایش شدید لرزش در خودرو می‌شود. این لرزش هنگام عبور از سرعت گیرها یا  افتادن در چاله‌ها احساس می‌شود. علائم دیگر کج شدن اکسل شامل پیچیدن، شتاب گرفتن و ترمز کردن هستند.

نشت روغن یا گریس

اگر خودرو شما سواری است، ممکن است روغن یا گریس نشتی کند. مشکلاتی همچون پارگی درزگیر پلوس و درزگیرهای اکسل به نشت روغن می‌انجامند. در صورت آفرود بودن خودرو باید نسبت به نشتی گریس حساس باشد زیرا ممکن است علت آن خرابی اکسل خودرو باشد. در خودروهای سنگین و برخی از خودروهای نیمه سبک نشت گریس از قسمت داخلی و خارجی تایر هم یکی از نشانه‌های پارگی درزگیرها محسوب می‌شود. نشت روغن یا گریس آنقدر خطرناک نیست اما اگر به آن رسیدگی نشود، باعص ایجاد مشکلات دیگر می‌شود. با پارگی درزگیر داخل خودرو گرد و خاک وارد شده و اصطکاک آن را افزایش می‌دهد. فراموش نکنید که پارگی لاستیک اکسل‌ها را جدی بگیرید.

برای اطلاع از علائم خرابی اکسل خودرو و هزینه ی اجرت اکسل خودرو با شماره 09194143400 تماس بگیرید!

کاهش قدرت خودرو نوسان در قدرت خودرو

در صورتی که اکسل قدرت موتور را به چرخ‌ها را به درستی انتقال ندهد و قدرت خودرو ناگهان کندتر شود، اکسل خودرو شکسته می‌شود. شکسته شدن اکسل خودرو موجب کاهش کنترل و ثبات اتومبیل می‌شود. در صورتی که خودرو هنگام حرکت ناگهان متوقف شود یا کنترل آن از دست برود، ممکن است اکسل خودرو شکسته شده باشد.

متوقف شدن ماشین

اگر خودرو در شرایط سخت قرار بگیرد، اکسل خودرو شکسته می‌شود و دیگر حرکت نمی‌کند. در چنین حالتی خودرو شما با استارت زدن، دنده عوض کردن و رها کردن کلاچ با وجود داشتن صدای نرمال خودرو حرکت نمی‌کند. در نهایت، جهت تشخیص دقیق‌تر و رفع مشکل شکستن اکسل، پیشنهاد می‌کنیم به یک تعمیرگاه متخصص بروید. تعمیرکاران حرفه‌ای می‌توانند با بررسی دقیق خودرو، از وضعیت دقیق اکسل خودرو با خبر شده و شما را راهنمایی کنند.

جمع‌بندی

اکسل به عنوان قلب تپنده خودرو یکی از قطعات مهم خودرو محسوب می‌شود که در صورت ایجاد مشکل در آن ممکن است قطعات دیگر خودرو نیز به مشکل بخورند. خرابی قطعه اکسل ممکن است به کند شدن سرعت آن یا حتی توقف ناگهانی آن بی‌انجامد. در این مطلب به علائم خرابی اکسل پرداختیم که شامل متوقف شدن خودرو، کاهش قدرت خودرو و نوسانات در قدرت آن، نشت روغن یا گریس، لرزش خودرو، شنیدن صدای غیر معمول و تق تق و … هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید