علائم-خرابی-سیستم-هیدرولیک

علائم خرابی پمپ هیدرولیک

یکی از اجزای مهم خودرو پمپ هیدرولیک فرمان است و خرابی آن یکی از رایج ترین مشکلاتی است که دارندگان خودرو با آن مواجه می شوند. وظیفه این قطعه فراهم فشار مورد نیاز برای چرخش و حرکت فرمان برای رانندگان است. در چنین حالتی راننده با کمترین نیرو قادر است فرمان را به حرکت در بیاورد. از همین رو در مقاله علائم خرابی پمپ هیدرولیک فرمان می خواهیم درمورد نشانه های خرابی این قطعه با شما صحبت کنیم. پس اگر می خواهید با علائم خرابی این قسمت مهم آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و جایی نروید. همچنین می توانید به بهترین جلوبندی سازی در تهران مراجعه کنید.

علائم-خرابی-سیستم-هیدرولیک12

علائم خرابی پمپ هیدرولیک چیست؟

در این بخش می خواهیم به تمام نشانه هاو علائم خرابی پمپ هیدرولیک اشاره کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید. این علائم شامل موارد زیر هستند:

-معیوب شدن پمپ هیدرولیک

خرابی این قسمت یکی از نشانه های خرابی هیدرولیک فرمان به شمار می رود. در صورت بروز مشکل در سیستم فرمان هیدرولیک، فرمان سفت شده و صدای های غیر طبیعی و نا متعارف از قسمت پمپ هیدورلیک تولید می شود. هنگامی که فرمان خودرو کند و سفت عمل می کند، جهت ایجاد فشار درون پمپ، لازم است تا به پدال گاز فشار بیشتری وارد می شود. در چنین شرایطی برای اطمینان از سلامت این قطعه می توان وضعیت آن را بررسی کرد. برطرف کردن این مشکل به هزینه زیاده نیاز ندارد. در نتیجه در صورت به وجود آمدن مشکل در این قسمت، باید در اسرع وقت به یک مکانیکی مراجعه کنید.

-سفت و کند عمل کردن فرمان خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی هیدرولیک فرمان، کند و سفت عمل کردن فرمان خودرو است. معمولا هنگامی که شروع به کار کردن پیشرانه و روشن شدن خودرو، سیستم هیدرولیک فرمان فعال می شود. در نتیجه سفت یا کند بودن فرمان در هنگام روشن بودن، بر مبنای خرابی و معیوب بودن اینسیستم می باشد.

-کاهش سطح روغن هیدرولیک

در بعضی از مواقع کم شدن سطح روغن هیدرولیک فرمان، یکی دیگر از نشانه های خرابی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو باشد. انتقال قدرت و روان کنندگی، جزو مهم ترین وظایف هیدرولیک فرمان محسوب می شود. به اندازه بودن میزان روغن، فرمان خودرو را آسان و به راحتی می چرخاند. در نتیجه در صورتی که این میزان کاهش یابد، علاوه بر سفت شدن فرمان، در سیستم هیدرولیک فرمان خرابی و آسیب به وجود می آید. کاری که می توان برای اطمینان از کافی بودن میزان روغن سیستم هیدرولیک انجام داد، این است که آن را بررسی کرد.

-روغن ریزی و نشت روغن از سیستم هیدرولیک

علائم بعدی خرابی سیستم هیدرولیک خودرو، روغن ریزی یا نشت روغن از سیستم هیدرولیک فرمان است. روغن ریزی سیستم هیدرولیک خودرو، علاوه بر کاهش سطح روغن، آسیب و صدمه جدی به این بخش را به دنبال دارد. در نتیحه، در هنگام روغن ریزی در سیستم هیدرولیک بهترین و مناسب ترین کار مراجعه به یک تعمیرکار خودرو محسوب می شود.

اصلی ترین دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

1-بی کیفیت و نامرغوب بودن روغن هیدرولیک

بی کیفیت و مرغوب نبودن سطح کیفی روغن هیدرولیک یکی از مهم ترین دلایل خرابی خراب شدن سیستم هیدرولیک فرمان به شمار می رود. معمولا روغن هیدرولیک مدت زمان استاندارد و مشحصی برای کارکرد دارد.

هنگام استفاده از روغن هیدرولیک، بیشتر از بازه مشخص شده و استاندارد، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. معمولا بازه استاندارد هر مدل روغن هیدرولیک روی بسته بندی آن درج می شود. بی کیفیت و غیر استاندارد بودن روغن هیدرولیک باعث آسیب رساندن به شیر هیدرولیک و پمپ هیدرولیک می شود.

2-رینگ و لاستیک غیر استاندارد

استفاده کردن رینگ های ارزان و غیر استاندارد، را می توان از نشانه های دیگر خرابی سیستم هیدرولیک فرمان باشد. همچنین باعث به هم خوردن تنظیمات سیستم تعلیق و جلوبندی و سیستم هیدرولیک فرمان می شود. در چنین شرایطی، چرخاندن فرمان باعث شده تا به سیستم هیدرولیک فشار زیادی وارد شود. وارد شدن این فشار زیاد به سیستم هیدرولیک، صدای های نامتعارف و غیر طبیعی از پمپ هیدرولیک را به دنبال دارد.

3-قطعات بی کیفیت و نامرغوب

در صورت استفاده از قطعات و متعلقات غیر استاندارد و بی کیفیت در سیستم هیدرولیک فرمان، به جز خرابی و معیوب شدن این قسمت را به دنبال ندارد. نصب قطعات نامرغوب در سیستم هیدرولیک، عملکرد و کارکرد مطلوب این سیستم را با اختلال مواجه می کند.

اگر از یک قطعه بی کیفیت استفاده شود، کارکرد سایز قطعات سیستم هیدرولیک فرمان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، قطعات بی کیفیت و نامرغوب، احتمال خراب شدن سیستم هیدرولیک فرمان را افزایش دهند. جهت جلوگیری از این مشکلات ، باید قطعات یدکی اصل و اورجینال و معتبر استفاده شود.

زمان مناسب تعویض روغن هیدرولیک فرمان

قبل از بروز ایراد جدی و مشاهده نشانه های خرابی هیدرولیک خودرو، باید روغن هیدرولیک فرمان را تعویض کنید. برای اطمینان حاصل کردن از تویض روغن هیدرولیک، باید درپوش مخصوص را باز کنید و سپس انتهای گیج را به یک دستمال بکشید. اگر رنگ روغن شفاف و کهربایی بود، نباید آن ر تعویض کرد. بر اساس نوع و مدل خودرو، زمان تعویض روغن متفاوت است. با این وجود بر اساس توصیه های کارشناسان و شرکت های سازنده خودرو، منسب است که روغن هیدرولیک فرمان به ازای هر 120 هزار کیلومتر پیمایش و طی مسافت، به صورت کامل تعویض شود.

ناگفته نماند بهترین و مناسب ترین روغن هیدرولیک فرمان، برای خودرو های ایرانی همچون سایپا و ایران خودرو، از نوع VG می باشند. زیرا بیشتر خودرو های ایرانی دارای فرمان سفت تری هستند. همچنین هنگام کف کردن سطح روغن، تیره تر و کثیف و مات شدن روغن هیدرولیک، انتشار بوی سوختگی از روغن، سفت و محکم کردن شیلنگ ، مخزن را با روغن جدید پر کنید.

سخن پایانی


در این مقاله در مورد وظیفه سیستم هیدرولیک فرمان خودرو، علائم و دلایل خرابی آن صحبت کردیم. دریافتیم که با خرابی این قسمت فرمان نشانه هایی مانند سفت شدن و کند شدن را از خود نشان می دهد. همچنین در صورت استفاده از قطعات و متعلقات نامرغوب ممکن است سیستم هیدرولیک فرمان شما خراب شود. در صورت به وجود آمدن هر گونه سوال و ابهام می توانید با ما تماس حاصل فرمائید.

خدمات تعمیر جلوبندی اتو رگلاژ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید