تعمیر جلوبندی ساینا

تعمیر جلوبندی ساینا

بی‌شک تا به حال واژه جلوبندی خودرو، به گوشتان خورده است. این قطعه همانطور که از نامش پیداست، یکی از قطعات و قسمت‌های جلوی خودرو محسوب می‌شود. این قسمت یکی از مهم‌ترین قطعات ماشین است که فرمان، سیستم تعلیق، اکسل و … به آن مرتبط هستند. در این مقاله ما می‌خواهیم درمورد جلوبندی خودرو اجزای آن با شما صحبت کنیم. همچنین این مقاله برای کسانی خودروی ساینا را دارند مناسب است. چرا که قصد داریم تا درمورد تعمیر جلوبندی خودروی ساینا، نکاتی که باید هنگام تعویض و تعمیر قطعات آن رعایت کنید با شما صحبت کنیم. پس این مقاله را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

تعمیر جلوبندی ساینا

جلوبندی خودرو کدام قسمت خودرو است ؟

جلوبندی خودرو قسمت‌های جلویی و زیرین ماشین که ارتباط نزدیکی با سیستم تعلیق خودرو دارد را شامل می‌شود. سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو تفاوتی با یکدیگر دارند و آن هم این است که سیستم تعلیق دارای قسمت‌های کمک فنر‌ها و چرخ‌های عقب خودرو می‌باشد. در حالی که جلوبندی فقط قسمت جلویی خودرو محسوب می‌شود و شامل دو قسمت فرمان و میل فرمان است.

 

قسمت دیگری از خودرو که مطمئنا نام آن را چندین بار شنیده‌اید، زیربندی خودرو می‌باشد. زیربندی خودرو در قسمت زیر جلوبندی و تعلیق قرار دارد. این قسمت به سیستم تعلیق پیچ شده است. از این طریق در برابر خیس شدن، اصابت ضربه مستقیم  محافظت می‌کند. حال در قسمت‌های بعدی درمورد تعمیر جلوبندی ساینا با شما صحبت خواهیم کرد.

اجزای تشکیل دهنده جلو بندی

جلوبندی اجزای مختلفی دارد. هر کدام از این اجزای دارای اهمیت خاصی هستند. به حدی که اگر هر یک از اجزا دچار خرابی و اختلال شوند، موجب اختلال در تعادل خودرو می‌شود و عملکرد سایر اجزا را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

اجزای جلوبندی عبارتند از :

– چرخ ها و اجزای مربوط به آن

– سیبک

– اکسل

– سگ دست

– فرمان و میل فرمان

– سیستم تعلیق

– بلبرینگ

– شغال دست

– طبق ها

– رام

– میل موج گیر یا میل تعادل

وظیفه جلوبندی خودرو چیست ؟

وظیفه جلوبندی در خودرو و سایر وسایل نقلیه حرکت نرم و آرام است. سیستم تعلیق فرمان و جلوبندی، موجب حرکت دورانی در خودرو می‌شود و حرکات اضافه و ناهمواری‌های سطحی جاده را خنثی می‌کنند.

این کار باعث سفری راحت و بی دردسر برای سرنیشینان خودرو می‌شوند. لوازم جلوبندی خودروی ساینا مانند سایر خودرو‌های از فولاد محکم و ارتجاجی ساخته شده است.

لوازم جلوبندی خودرو ساینا

برای تعمیر جلوبندی ساینا لازم است با قطعان قطعات و لوازم جلوبندی این خودرو آشنا شوید. این قطعات شامل :

1- رام : اصلی ترین بخش‌های تجهیزات جلوبندی ساینا رام محسوب می‌شود. این قطعه از جنس فلز است. وظیفه رام درواقع وصل کردن تمام لوازم جلوبندی به اتاق می‌باشد.

2- فنر و کمک فنر ساینا : این بخش شامل اجزای مهم در لوازم جلوبندی ساینا است. نقش فنر و کمک فنل این خودرو مهار کردن ضربات جاده ای می‌باشد. در صورتی که فنر بالا رود و تغییری در ارتفاع آن ایجاد شود، موجب آسیب به خودرو می‌شود و درواقع یک کار غیر استاندارد به شمار می‌رود.

3- سیستم تعلیق ساینا : سیستم تعلیق که به آن فنربندی نیز می‌گویند. کار آن ها تعلیق حرکات ناشی از نوسانات جاده ای است. هدف سیستم تعلیق این است که در ناهمواری ها اتاق را بی حرکت نگه می‌دارد.

4- کمک فنر ساینا : این قسمت قطعه ای در نزدیکی چرخ ها است که کار آن مهار کردن نوسنات فنر و روان کاری آن‌ها است. کمک فنر انواع مختلفی دارد و آن انواع به شرح زیر است :

– کمک فنر هیدرولیکی  ( روغنی )

– تلسکوپی

– گازی ( بادی )

– اهرمی

–  هیدرواستاتیکی

5- سیبک ها :

سیلک قطعه ای از جلوبندی تجهیزات است که باعث اتصال چرخ ها به سیستم تعلیق خودرو می شود. این قطعه باعث می‌شود تا چرخ‌ها با کمک فرمان بچرخند. این قطعه همچنین قسمتی از وزن خودرو را نیز تحمل می‌کند.

– طبق های ساینا : طبق های ساینا یکی دیگر از قسمت‌های جلوبندی است که مانند یک بازو سیستم تعلیق را به جلوبندی متصل می‌کند.

– میل تعادل : بخش بعدی از تجهیزات جلوبندی، همانطور که از نامش پیداست باعث بالا رفتن و همچنین تعادل خودرو که درنتیجه پیشگیری از چپ کردن خودرو می‌شود. میل تعادل که به میل مج گیر نیز می‌گویند. سیستم تعلیق را در پیچ‌ها سفت می‌کند و سپس جلوی کج شدن اتاقف چرخش‌های خودرو را می‌گیرد.

– اکسل : قطعه بعدی محور و بخش مرکزی خودرو محسوب می‌شود. در خودرو به دلیل اینکه چرخ آزادانه به دور اکسل حرکت کند، در بخش داخلی سورخ چرخ یاتاقان ( بوش مکانیکی ) وجود دارد.

– سیستم مربوط به فرمان خودرو : قطعه بعدی فرمان است و همانطور که می‌دانید نقش آن هدایت، چرخش و هندلینگ خودرو است.

– سگدست : در خودرو ساینا و همچنین خودرو‌های دیگر، سگدست جزء قطعات حیاتی جلوبندی محسوب می‌شود. این قسمت همچون لولا، اتصال فرمان، دیسک‌های ترمز خودرو، کمک‌ها و خودرو‌ها و اتصالات چرخ را ممکن می‌سازد.

مشخصات جلوبندی ساینا

در ساخت لوازم یدکی ساینا و همچنین تعمیر جلوبندی ساینا ، کیفیت و مدار اولیه به کار رفته در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا کلیه قطعات جلوبندی باید بتوانند وزن و نیروی وارد شده از سطح جاده به خودرو را تحمل کنند. از همین رو باید مواد اولیه ای که در این قسمت وجود دارند، مقاوم بوده و استحکام بالایی داشته باشند.

مواد تشکیل دهنده اکثر جلوبندی‌ها از فولاد است. به این دلیل که استحکام بالایی داشته  و همچنین خاصیت ارتجاعی خوبی داشته باشند.

سه علت اصلی صدای جلوبندی

خیلی از افراد با این مشکل مواجه هستند که قسمت جلوبندی آن‌ها صدا می‌دهد که این صدا به سه قسمت مربوط می‌شود :

– خرابی کمک فنر‌ها

– آزاد شدن کالیپر ترمز یا آزاد شدن لنت‌ها

– اشکال در میل موجگیر، طبق‌ها، سیبک‌های فرمان و یا سیبک‌های مفصلی

اگر می‌خواهید متوجه بشید اشکال در سیستم تعلیق است یا کالیپر‌های ترمز، می‌توانید هنگامی که در جاده خاکی در حال حرکت هستید به محض شنیدن صدا پای خود را به آرامی روی پدال ترمز بگذارید. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، اگر صدا قطع شد مطمئن باشید که کالیپر ترمز یا لنت‌های شما آزاد شده است. اما اگر صدا قطع نشد و همچنان صدا ادامه داشت مطمئن باشید که یک قسمتی از جلوبندی به مشکل خورده است.

تعمیر جلوبندی ساینا

خودرو ساینا

این خودرو مراحل طراحیش اش توسط ساینا انجام شده و دارای موتور های ام ۱۵، استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ می باشد. شرکت سایپا تا به امروز ۵ تیپ ساینا که شامل ساینا اتوماتیک، ساینا اس، ساینا ای اکس، ساینا اس اکس و ساینا لوکس اتوماتیک را تولید و به بازار عرضه کرده است‌.در ابتدا خودروی ساینا با کد سایپا ۲۲۲ معرفی شد. مشخصات فنی و پلتفرم  این ماشین با خودروی تابد مطابقت دارد که طراحی بدنه آن با انجام فیس لیفت به روز سانی شده است‌‌. همچین اخیرا نسخه فیس لیفت این اتومبیل به نام ساینا اس رو نمایی شده است.

امکانات خودرو ساینا

خودرو ساینا از امکاناتی همچون کیسه هول راننده و سرنشینان جلو، ترمز ترمز ای بی اس، سامانه توزیع الکترونیک نیروی ترمز ای بی دی، سامانه ترمز کمکی بی ای، سامانه ضد سرقت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چهار شیشه برقی، سنسور عقب ( موجود در مدل های ۹۹ به بالا)، رینگ آلومینیومی( مدل ۹۸ به بالا به صورت سفارشی)، سامانه تهویه مطبوع دیجیتال  و سنسور دماسنج برخوردار است.

جلوبندی ساینا

حال که با مشخصات این خودرو آشنا شدید، سراغ موضوع اصلی یعنی تعمیر جلوبندی ساینا می رویم. معنای جلوبندی این است که به قطعات جلویی و زیرین خودرو جلوبندی گفته می شود. نقش جلوبندی در هدایت، هندلینگ خودرو و راحتی راننده و رد شدن از سطوح ناهموار است. این قسمت شامل قطعات مختلفی می باشد که برخی از آن ها شامل سگ دست، شغال دست، رام، سیبک ها، فنر و کمک فنر ها، میل فرمان، بلبرینگ ها، میل موجگیر یا میل تعادل و … هستند. هر کدام از این‌ قطعات وظیفه مهمی را بر عهده دارند و اختلال در هر کدام از آن ها در حرکت خودرو اختلال ایجاد می کند‌.

دلایل خرابی قطعات جلوبندی خودرو

برای تعمیر جلوبندی ساینا خودرو شما باید از دلایل خرابی قطعات آن آگاه شوید. همانطور که مشخص است‌، خرابی جلوبندی خودرو ساینا و سایر خودر ها دلایلی دارد و شما اگر از آن ها با خبر نباشید ممکن است ندانید باید چیکار کنید و با مشکلات زیادی مواجه شوید. توصیه می کنیم به محض مشاهده هر کدام از آن ها، سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. چرا که هر چقدر به این مشکلات رسیدگی نکنید،‌ با گذر زمان بدتر شده و هزینه زیادی برایتان به دنبال خواهند داشت.

ناکافی بودن عملکرد میل موجگیر‌

این قطعه توسط دو بوش در جلوبندی خودرو قرار دارد‌. اگر این بوش ها خراب باشند، غریبه فرمان می لرزد و یا فرمان میزند‌. نقش این بوش ها در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو است.

خراب شدن بلبرینگ خودرو

در صورتی که بلبرینگ ها خراب شود صدای خاصی از خود می دهد‌ یادتان باشد کا بلبرینگ چرخ ها بسیار مهم هستند و تاثیر زیادی در عمل بلبرینگ و کارکرد آن ها دارند.

خراب شدن سیبک

دلیلی دیگری که موجب خراب شدن جلوبندی می شود، خراب شدن سیبک های آن است‌. این نوع خرابی باعث لرزش فرمان و زدن آن می شود. حرکت سیبک ها نباید به صورت عمودی باشد.‌

بالانس نبودن چرخ ها

اگر چرخ های خودرو شما بالانس نبود و فرمان خودرو شما می زد، اگر این موضوع را نادیده بگیرید جلوبندی شما خراب می شود.

آسیب به شاسی خودرو

اگر شاسی خودرو شما دچار آسیب شده یاشد، سریعا تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی بهم می ریزد‌. اتومبیلی که در تصادف شاسی آن تغییر حالت پیدا کرده باشد موجب ایجاد مشکل در سیستم جلوبندی خودرو می شود. برگرداندن شاسی به حالت اولیه آن و تنظیم کارخانه بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است. نشانه های خرابی شاسی خودرو عبارتند از کشیدن فرمان به یک سمت، خراب شدن سریع پلوس ها  و پاره شدن گردگیر ها.

خراب شدن ترمز

این نیرو بین چرخ ها با اندازه مساوی تقسیم می شود و اگر این  اندازه بهم بریزد، چرخ بیشتر از دیگری تحت فشار فشار قرار می گیرد. در تایجه دور به سرعت انجام شده و فرمان به طرفی دیگر منحرف می شود‌.

 ضعیف بودن فنر و کمک فنر

اگر کمک فنر و فنر خودرو شما ضعیف شده باشد، سیستم هدایت اتومبیل موجب اختلال شده و  فرمان کشیده می شود.

خرابی بازوی سگ دست

این خرابی نیز موجب کشیده شدت فرمان به یک سمت می شود. اما لازم است بدانید که تعمیر و تعویض آن چندان سخت و گران نیست.

قیمت قطعات جلوبندی ساینا

حال که با قطعات جلوبندی این خودرو، دلایل خرابی آن آشنا شدید. می خواهیم درمورد قیمت قطعات چلوبندی آن با شما صحبت کنیم. چرا که برای تعمیر جلوبندی ساینا باید با قیمت قطعات آن آشنا شوید. پس این بخش مهم را از دست ندهید.

-سیبک فرمان خودرو ساینا : 95.000 تومان

-طبق چپ خودرو ساینا : 370.000 تومان

-قرقری فرمان اتومبیل سایپا ساینا: 110.000 تومان

 

-کمک عقب خودرو سایپا ساینا: 650.0000 تومان

 

-کمک فنر جلو ساینا: 700.000 تومان

 

-میل موجیگر چپ خودرو سایپا ساینا: 150.000 تومان

 

-میل تعادل راست خودرو سایپا ساینا: 150.000 تومان

مزایای خودرو سایپا ساینا

طراحی ظاهری ساینا

در طراحی این خودرو بر خلاف محصولات قبلی سایپا ساختار متفاوت تری داشته و استفاده از طراحی منحنی گونه زیبایی خاصی دارد. چراغ جلویی این خودرو زیبا تر شده و سپر جلو هم جذابیت خاصی دارد.

کابین جا دار

ساینا یک خودرو کوچک اقتصادی محسوب می شود. این خودرو پس از اینکه وارد بازار شد، نزد خانواده ها و تاکسی های حمل مسافر بسیار محبوب شده است. خودرو ساینا در مقایسه با خودرو هایی همچون پژو 206 تیپ 2، کابین ساینا بسیار جا دار بوده و یک صندوق عقب نیز برای قرار دادن وسایل و بار های سرنشینان قرار داده شده است.

خدمات اتو رگلاژ:

درصورتی که شیشه اتومبیل ساینا شما به مشکل برخورده است و قصد دارید آن را تعمیر کنید می‌توانید به شیشه اتومبیل عبدالی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید